loading...
دانلود تحقیق و مقاله
فاطمه بداغ آبادی بازدید : 101 شنبه 05 تیر 1395 نظرات (0)

بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی

بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعیدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 146 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 120

پایان نامه بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی در 120 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی

 

-1-) بیان مسأله

دردنیای امروز، مؤسسات آموزش عالی به عنوان مراکزی برای پاسداری از دانش موجود و محیطی برای فعالیت های پژوهشی در نظر گرفته می شوند.از طریق این موسسات است که حقایق جدیدی که راهگشای حل مسائل انسان ها و جوامع بشری باشند،کشف می شود.از این رو تکلیف برقرارکردن الگوی سازمانی و چگونگی اداره کردن چنین موسساتی روشن است.در این میان،متغیرهایی نظیر فرهنگ سازمانی،جو سازمانی،الگوهای تصمیم گیری و مشارکت کارکنان در امور سازمان نقشی انکار  ناپذیر را در پیشبرد اهداف سازمان دارا هستند.

تسلیمی (1384)در این خصوص اشاره می نماید كه در عصر اطلاعات، مدیریت اثربخش و موفقیت آمیز سازمانها به توانمندی گردانندگان آنها در حل مسائل ساختار نیافته،شکار فرصتها، استفاده مدبرانه ازشایستگی های سازمان و کسب برتری رقابتی از طریق تصمیم گیری و اتخاذ تصمیمات صحیح بستگی دارد.کیفیت تصمیمات با تلفیق دانش،تخصص،مهارت و رویکرد افراد متعدد درگیر در فرایند تصمیم گیری و هم افزایی حاصل از آن بهبود می یابد.

    تأثیر تصمیمات مشارکتی بر کارکرد سازمان‌ها تصمیم‌گیرندگان را مجاب نموده که نگاه ویژه‌ای به مشارکت‌ کارکنان در تصمیم‌گیری‌های سازمانی داشته باشند .از این‌روست که پرستون و پست[1] معتقدند که: انقلاب اول در علم مدیریت، انقلاب استبداد مدیران بود و انقلاب دوم، انقلاب جدایی مالکیت از مدیریت و انقلاب سوم که مهم‌ترین انقلاب در مدیریت است، انقلاب مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها است (طولابی، 1381، 59).

      مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمانی نه تنها در میزان رضایت،تغییرنگرش،روحیه کارکنان تاثیر بسزایی دارد ، بلکه در اثربخشی ، کارایی و موفقیت سازمان موثر می باشد . مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها در مؤسسات آموزش عالی  می تواند تاثیر شگرفی در کارکرد این موسسات ، که خود نقش سازنده منابع انسانی آینده جامعه را بر عهده دارد ،داشته باشد.

    وقتی صحبت از تصمیم گیری در سازمان های آموزشی، از جمله دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی باشد اهمیت مشارکت کارکنان در تصمیم گیری مدیران بیشتر می شود زیرا تصمیماتی که در این گونه سازمان ها گرفته می شود بر سایر بخش های فرهنگی ،اقتصادی ، اداری و سیاسی جامعه تاثیر دارد. به طوری که تصمیمات یک مدیر در مؤسسات آموزشی می تواند دیر یا زود سرنوشت نهادهای دیگر جامعه را دستخوش تغییر نماید(شریفی، 1381).

    اما تحقق رویکرد مشارکتی، بنا بر مطالعات انجام شده مستلزم صمیمت میان همکاران، رفتار حمایتی مدیر، وجود محیطی آرام و... می‌باشد که مجموعاً جو سازمانی حاکم بر سازمانی چون دانشگاه را تشکیل می‌دهد. (جهانداری و علوی، 1381). جو سازمانی[2] به کیفیت درونی یک سازمان به گونه‌ای که اعضای آن، این کیفیت را «ادراک و تجربه» می‌کنند اشاره می‌کند؛ به عبارت دیگر، مجموعه ویژگی‌‌های درونی‌ای که مؤسسه‌ای را از مؤسسة دیگر متمایز ساخته و رفتار کارکنان آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، جو سازمانی آن مؤسسه نامیده می‌شود (علاقه‌بند، 1378).

    جو سازمانی با عواملی نظیر :میزان تعارض ،کیفیت زندگی کارکنان،تعهد سازمانی کارکنان، اثربخشی رفتاری مدیر، رفتار صادقانه مدیر و کارکنان رابطه دارد و بر کارکرد سازمان ها موثر می باشد.همچنانكه شکرکن (1370) در این زمینه اشاره می نمایدکه :

"امروزه جو سازمانی یکی از مفاهیم مهم در مدیریت است که به عناوین و طرق مختلف در منابع مربوط به رفتار سازمانی به آن اشاره می‌شود و تشریح آن به لحاظ اینکه ارتباط نزدیکی با بعضی از عوامل مؤثر در کارکرد و اثربخشی سازمان‌ها از قبیل: فرهنگ‌ سازمانی، روحیه و انگیزش کارکنان دارد بسیار مهم است".

بدون شك نظام آموزش عالی بزرگترین و پیچیده ترین دستاورد بشر به شمار می رود(ناظم،1381). گادت(1994) در كتاب «انتظار تا عمل» در خصوص رسالت های مراكز آموزش عالی معتقد است كه این مراكز رسالت ارزیابی و تحلیل منطقی وضع موجود جامعه، اشاعۀ آزادانۀ افكار، تبیین پدیده ها در گسترۀ جهانی، تولید دانش و اطلاعات، ارتباط با سایر نظام های خارج از دانشگاه و هدایت افكار جامعه را بر عهده دارد. لذا توجه به چگونگی ادارۀ این مراكز و جو سازمانی حاكم بر آن ها باید مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر، سیاست های اخیر دولت در زمینه آموزش عالی حكایت از توسعه (افزایش) مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی این مؤسسات دارد . از آنجا که این مؤسسات در پرورش نیروی انسانی متخصص آینده جامعه سهم عمده ای خواهند داشت پس توجه به جو سازمانی و چگونگی (رویکردهای) تصمیم گیری سازمانی در این مؤسسات ضروری به نظر می رسد . از سوی دیگر، به نظر محقق در اکثر تحقیقات انجام شده در مؤسسات آموزش عالی (دولتی و غیرانتفاعی) تمرکز بر روی اعضای هیات علمی (آموزشی)بوده و به کارکنان که نقش پشتیبانی کننده را در سازمان بر عهده دارند کمتر توجه شده است .

   بدین ترتیب پژوهش حاضر به بررسی وضعیت جو سازمانی و رابطه آن با میزان تمایل کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی می پردازد و به اقتضای پژوهش علمی این اقدام در سطح کارکنان مؤسسات آموزش عالی دولتی و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهر مشهد صورت می پذیرد. بر این اساس ، سوال اصلی تحقیق حاضر این است که جو سازمانی در هر یک از موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی چگونه است و این جو چه رابطه ای  با میزان تمایل کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی دارد ؟

2-1) اهداف پژوهش:

1-2-1) هدف اصلی پژوهش

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی شهر مشهد و رابطه آن با میزان تمایل کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی است . از طریق یافته‌های این پژوهش، می‌توان راهکارهایی را برای بهبود وضعیت جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی ارائه نمود

 

بحث و تفسیر

با توجه به نتایج حاصل از داده ها در جدول(12-4) مشخص شد كه همبستگی مشاهده شده میان مؤلفه های جو سازمانی با میزان تمایل كاركنان به مشاركت در تصمیم گیری های سازمانی معنی دار نیست ودر همة مؤلفه ها ارزش sig مشاهده شده از 05/ بیشتر است. بر این اساس می توان نتیجه گیری نمود كه بین هیچ یك از مؤلفه های جو سازمانی با میزان تمایل كاركنان به مشاركت در تصمیم گیری در مؤسسات آموزش عالی دولتی با احتمال خطای كمتر از 05/0 رابطه معنی داری وجود ندارد.

در پیشینه تحقیق و با اتكا به نظر هالبین و كرافت ملاحظه شد كه در جو سازمانی بسته، نمرات مؤلفه‌های جو در سطح پایینی قرار دارند به عبارت دیگر جو بسته به صورت عدم تعهد زیاد، موانع زیاد، نشاط خیلی كم، صمیمیت متوسط به كناره‌گیری بالا، سرپرستی نزدیك (تأكید بر تولید و كارآیی)، اعتماد   كم و ملاحظه‌گری پایین‌ ترسیم می‌شود. در این جو، سازمان دارای ضوابط و مقرارات خشك وبی‌روح و غیر منعطف است، مدیران با روش استبدادی مدیریت می‌كنند، رفتارهای آمرانه اعمال می‌كنند، روح صمیمیت و همكاری در سازمان وجود ندارد و كاركنان استقلال كافی برخوردار نیستند اگر چه مؤسسات عالی دولتی كه دارای جو بسته می‌باشند و مؤلفه‌های جو در سطح نسبتاً پایینی قرار دارند اما میزان تمایل كاركنان به مشاركت در تصمیم‌گیری در سطح بالایی قرار دارند كه به زعم پژوهشگر می‌تواند  ناشی از عواملی نظیر محیط آموزشی این مؤسسات كه كاركنان را ترغیب به مشاركت بیشتر می‌نماید، فلسفه مشاركت و حس تعلق به سازمان باشد.

در این قسمت این نكته قابل ذكر است كه نتایج بررسی قسمت پیشنهادات پرسشنامه نشان‌دهنده این بود كه اكثریت كاركنان مؤسسات آموزش عالی دولتی، جو سازمانی مؤسسه خود را ناشی از بوروكراسی حاكم بر سازمان، انتصاب مدیران با توجه به سلایق، و انتخاب مدیران از میان اعضای هیأت علمی كه نسبت به امور سازمانی آشنایی ندارند، عنوان نموده‌اند.

 

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی , پایان نامه بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی , مقاله بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی , پروژه بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی , تحقیق بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی , دانلود پایان نامه بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی , جو , سازمان


Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Google
About 97,700 results (0.60 seconds)

Did you mean: بررسی جو سازمانی در موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی
Search Results
دانلود مقاله جو سازماني در مؤسسات آموزش عالي دولتي و غيرانتفاعي
mag-iran.com/دانلود-مقاله-جو-سازماني-در-مؤسسات-آموز...
Translate this page
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تطبيقي جو سازماني در مؤسسات آموزش عالي دولتي و غيرانتفاعي شهر مشهد و رابطه آن با ميزان تمايل کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری ...
پایان نامه جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی
payanname4u.test.com/prod-220983-پایان+نامه+جو+...
Translate this page
پایان نامه جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی با فرمت ورد و قابل ويرايش اماده دانلود ميباشد. ... بررسی ارتباط بین جو سازمانی با شاخص های سازمانی
پایان نامه بررسی جو سازمانی در موسسات آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی
fiload.ir/.../پایان-نامه-بررسی-جو-سازمانی-در-موسسات-آ...
Translate this page
بيان مسأله: دردنیای امروز، مؤسسات آموزش عالی به عنوان مراکزی برای پاسداری از دانش موجود و محیطی برای فعالیت های پژوهشی در نظر گرفته می شوند.از طریق این موسسات ...
تحقیق جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی
bankmaghale.ir/تحقیق-جو-سازماني-در-مؤسسات-آموزش...
Translate this page
تحقیق جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ... ۷-۱-۲) بررسی ارتباط بین جو سازمانی با شاخص های سازمانی ۲۹
بررسی جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی » دانلود ...
mihandocs.com/1291-بررسی-جو-سازمانی-در-مؤسسات...
Translate this page
دردنیای امروز، مؤسسات آموزش عالی به عنوان مراکزی برایپاسداری از دانش موجود و محیطی برای فعالیت های پژوهشی در نظر گرفته می شوند.ازطریق این موسسات است که ...
بررسی مقایسه ای جو سازمانی و رابطه آن با میزان تمایل كاركنان به مشاركت ...
libepl.um.ac.ir/index.php?module=Dis&func...
Translate this page
که این نتایج حاصل گردید:موسسات اموزش عالی ،غیر انتفاعی دارای جوبازتری ... میان جوسازمانی ومیزان تمایل به مشارکت در دو نمونه موسسات اموزش عالی دولتی و غیر ...
جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی - سرو دانلود
sarvroyal.hamrahblog.com/post/1835
Translate this page
6 days ago - جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی - ... آخرين مطالب. بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره).
بررسی رابطه جوسازمانی بین موسسات آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی ...
www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0166=بر...
Translate this page
مقاله بررسی رابطه جوسازمانی بین موسسات آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی شهر بوشهر, در نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی (1ST National Conference ...
جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی - روناس
ronasdl.aslblog.ir/post/505
Translate this page
جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی - ... پایان نامه بررسی و تحلیل ارتعاشات در فونداسیون ماشین های ابزار · پایان نامه بررسی تغییرات اقلیمی در ...
پایان نامه جو سازمانی در موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی
rngincaman.aslblog.ir/post/2037
Translate this page
Jun 17, 2016 - پایان نامه جو سازمانی در موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی - ... پایان نامه بررسی رابطه سخت روئی روان شناختی و باورهای خود درآمدی در دانشجویان ...
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Yazd - From your search history - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8202
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 139
  • آی پی دیروز : 148
  • بازدید امروز : 450
  • باردید دیروز : 319
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,643
  • بازدید ماه : 769
  • بازدید سال : 64,907
  • بازدید کلی : 2,247,331