loading...
دانلود تحقیق و مقاله
فاطمه بداغ آبادی بازدید : 175 دوشنبه 01 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی موضوع اعتبارات اسنادی

بررسی موضوع اعتبارات اسنادیدسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 35 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 43

در قلمرو فعالیت و عملیات اعتباری بانكها ، اسناد و اوراق زیادی جریان دارد از باب آشنایی با برخی از اینگونه اسناد و امكان بررسی تطبیقی ، در این مقاله ، منحصراً از اعتبارات اسنادی ، بعنوان یكی از ابزارهای مهم تجارت بین المللی سخن بمیان می آوریم

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

بررسی موضوع اعتبارات اسنادی

 

بخش اول ـ كلیات

در قلمرو فعالیت و عملیات اعتباری بانكها ، اسناد و اوراق زیادی جریان دارد . از باب آشنایی با برخی از اینگونه اسناد و امكان بررسی تطبیقی ، در این مقاله ، منحصراً از اعتبارات اسنادی ، بعنوان یكی از ابزارهای مهم تجارت بین المللی سخن بمیان می آوریم .

بند اول ـ مقدمه

1 – اعتبارات اسنادی نوعی از ‹‹ اعتبارنامه های تجاری ›› و یكی از ابزارهای مهم تجارت بین المللی است كه ابتكار تدوین آن ‹‹به اتاق بازرگانی بین المللی می رسد . از جمله مهمترین اقدامات این اتاق ، تهیه و تدوین مقررات و رویه های متحد الشكل برای ابزترهای مختلف تجارت بین المللی است . ‹‹مقررات و رویه های متحدالشكل اعتبارات اسنادی › را می توان بعنوان نمونه بارز این اقدامات دانست .

اكنون متجاوز از نیم قرن از نخستین باری كه د‹‹ اتاق بازرگانی بین المللی ›› مقررات متحد الشكل اعتبارات اسنادی را ، در هفتمین كنگره خود ، در 1933 در وین پذیرفت ، می گذرد .

در طی این مدت ، بازرگانی بین المللی ، از بسیاری جهات ، دچار تغییر و تحولات چشمگیر و بنیادی شده است . با این وجود ، مقررات متحد الشكل اعتبارات اسنادی بعنوان جزء مهمی از تجارت بین المللی همچنان استوار و پابرجا مانده است ، هر روزه ، هزاران اعتبار اسنادی ، در سراسر جهان ، از طریق بانكها ، گشایش می یابد . شمار روز افزونی از مدیران بانكها ، شركتهای تجاری ، مشاورین حقوقی و دادگاهها ، نیازمند آگاهی كامل از مقررات حاكم بر این امرند و روزانه آنها را بكار میبرند .

2 ـ در پاسخ به این پرسش كه چگونه ‹‹مقررات متحد الشكل اعتبارات اسنادی ›› توانسته در طی این دوره طولانی همچنان بقوت و اعتبار خود باقی بماند ، رئیس كمیسیون فنون و روشهای بانكی اتاق بازرگانی بین المللی دو علت برای آن برشمرده است :

اول ـ اینكه واقعیتهای تجارت بین الملل تداوم نیاز به اعتبارات اسنادی و لذا نیاز به مجموعه ای از ضوابط حاكم بر این اعتبارات را كه مقبولیت بین المللی داشته باشد ، ایجاب می كند .

 

دوم ـ اینكه ‹‹ مقررات متحدالشكل اعتبارات اسنادی ›› خوشوقتانه یك متن زنده بوده است كه بطور منظم در ‹‹كمیسیون بانكی ››اتاق بازرگانی بین المللی مورد تجدید نظر گرفته و به هنگام

شده است .

 

تا قبل از 1962 ، ‹‹ مقررات متحدالشكل اعتبارات اسنادی ››چنان طرح شده بود كه عمدتاً بانكداران را در مقابل دستورات ناقص و غیر دقیق خریدار مصون می داشت . در تجدید نظر 1962 یعنی نخستین تجدید نظری كه قبول عامه یافت ، ضمن تأكید بر وظیفه خریدار در تصریح خواسته های او ، رسوم بانكداری بین المللی و دیگر قواعدی كه عملیات بانكداری را تسهیل می كرد ، مدون گردیده بود .

تجدید نظر 1974 ، به تغییرات حاصله در تهیه اسناد و روشهای كار پرداخت كه ناشی از پیشرفت تسهیلات تجاری و انقلاب در حمل و نقل دریایی ، استفاده از كانتینر و توسعه حمل ونقل مركب ، بود آینده نگری مورد قبول اتاق بازرگانی در تعملكرد های بانكداری منعكس بود .

آخرین تجدید نظر در مقررات مذكور ، در سال 1983 انجام شده و از اول اكتبر 1984 لازم الاجراء ، گردیده است .

این تجدید نظر با همكاری ‹‹ كمیسیون حقوق تجارت  بین الملل سازمان ملل متحد ›› و نمایندگانی از محافل تجارت ،صنعت ، بیمه ، حمل . نقل و بانكداری بعمل آمده است .

متن جدید در جلسات متعدد كمیسیون بانكداری اتاق بازرگانی بین المللی تنظیم و به تصویب رسیده است .

مقررات جدید به ‹‹نشریه شماره 400 اتاق بازرگانی بین المللی معروف است و ، در سطح جهانی ، اختصاراً یو . سی . پی U .C .P نامیده میشود .

در حال حاضر ، 165 كشور الحاق و موافقت خود را با آن اعلام داشته اند . در ایران ، تا سال 1355 بعضی از بانكهای كشور ، بصورت انفرادی به مقررات مذكور پیوسته بودند ولی در این سال كانون بانكهای وقت ، مقررات یاد شده را تصویب نمود و الحاق دسته جمعی كلیه بانكهای ایرانی به آن را رسماً به اتاق بازرگانی اعلام داشت . در مورد مقررات فعلی نیز شورای عالی بانكها در تاریخ مهر ماه 1363 (اول اكتبر 1984 )آن را مورد تأیید قرار داد و به كلیه بانكهای كسور ابلاغ نمود كه رعایت و اجرای این مقررات از همان تاریخ الزامی است .

بند دوم ـ كاربرد اعتبارات اسنادی

در قلمرو تجارت بین الملل ، نحوه پرداخت بهای كالا و خدمات ، معمولاً به سه شكل زیر صورت می پذیرد :

از طریق اعتبارات اسنادی

از طریق بروات ارزی

از طریق حواله های ارزی

در برخی از موارد و پاره ای از كشورها ، طرفین یك قرار داد بین المللی ، از اصل حاكمیت كامل اراده برخوردار نیستند و در انتخاب اشكال مختلف فوق ، آزادی عمل چندانی ندارند . قوانین و مقررات صادرات و واردات كالا یا خدمات ، در اینگونه كشورها ورود یا صدور كالا  یا خدمات را منحصراً از طرق خاصی تجویز می نمایند . ولی در هر صورت ، می توان بر این عقیده بود كه دادو ستدهای بین المللی و نحوه پرداخت بهاء غالباً از طریق گشایش اعتبارات اسنادی است .

مقررات متحد الشكل ، علی الاصول وقتی قابلیت اعمال پیدا می كند كه طرفین آن را ؤ در قرار دادشان ، گنجانده باشند . ماده اول ‹‹ مقررات ››می گوید :

‹‹این مقررات در مورد كلیه اعتبارات اسنادی ، و در حدودی كه مراعات آن میسر است ، در مورد اعتبارات اسنادی ضمانتی  Stand _ by  ، اجراء می شود و رعایت آن برای همه طرفهای ذیربط الزامی است ، مگر اینكه ترتیب دیگری صریحاً مورد توافق قرار گرفته باشد .

مراعات این مقررات در هر اعتبار اسنادی از طریق درج مفادی دایر بر این كه اعتبار مطابق مقررات متحد الشكل اعتبارات اسنادی سال 1983 ، نشریه 400 اتاق بازرگانی بین المللی ، افتتاح شده ، ملحوظ می گردد ››

اعتبارات . وقتی ‹‹ اسنادی ›› است كه موضوع آن ‹‹ اسناد›› است و این اسناد است كه مورد معامله قرار می گیرد . بعبارت ماده چهار از مقررات متحد الشكل :

‹‹ در عملیات اعتبار ، كلیه طرفهای ذیربط اسناد را معامله می نمایند و نه كالا ، خدمات یا سایر عملكردهایی كه اسناد مرتبط با آنها است .››

كاربرد مؤثر اعتبارات اسنادی ، در داد و ستدهای بین المللی است .

در این نوع معاملات ، كه خریدار و فروشنده در كشورهای مختلف قرار دارند ، فروشنده در ارسال كالا قبل از دزیافت وجه آن ، دچار تردید و دو دلی است و در عین حال خریدار هم ترجیح می دهد تا كنترل خود را بر كالا حفظ نكرده ، وجه آن را نپردازد ، تا آنجا كه تطبیق پرداخت یا تحویل عملی كالا و بعبارت دیگر ، قبض و اقباض به ندرت میسر است ، از اینرو راه حلی میانه مورد توافق قرار می گیرد كه عبارتست :

از پرداخت وجه در مقابل ‹‹تحویل ضمنی ›› یعنی تحویل اسنادی كه مالكیت ، یا كنترل بر روی كالا را منتقل می سازد .

پس ، اعتبارات اسنادی ، بعنوان یك مكانیسم پرداخت و سند معتبر بانكی ، به طرفین یك قرار داد یا بیع بین المللی ، این اطمینان را می دهد كه معامله آنها ، با واسطه بانكهای كارگزار ، علی القاعده جریان طبیعی خود را طی خواهد نمود ، به این معنی كه فروشندخه ، پس از تسلیم اسناد حمل به     بانك وجه اعتبار را نقد خواهد كرد و خریدار نیز اطمینان می یابد كه اسناد حمل طبق شرایط مقرر در اعتبار ، به بانك ارائه شده و كالا در راه است و قرار داد منعقده به مرحله اجراء در آمده  است . از همین رو ، قضات انگلیسی از اعتبارات ، بعنوان ‹‹شزیان حیاتی تجارت بین المللی ›› یاد كرده اند .

اعتبارات اسنادی ، به مثابه اكثر اسناد تجاری ، معمولاً وسیله كسب اعتبار و تأمین منابع مالی نیز می باشد . به این توضیح كه بانك صادركننده اعتبار ، برات ذینفع را قبولی می نویسد ، خریدار یا مشتری بانك در واقع بجای پرداخت فوری ، نوعی اعتبار به سررسیدهای مختلف تحصیل می كند .. فروشنده یا ذینفع اعتبار نیز با صدور برات بجای دریافت فوری ، یك قبولی بانكی كه دارای سررسیدهائی است ، بدست می آورد . این روش پرداخت ، برای خریدار فرصتی ایجاد می كند كه برای پرداخت وجه برات یا بروات به بانك ، در سررسیدهای مربوطه ، بتواند كالای خریداری خود را بدیگری بفروشد و یا آن را بگونه دیگری به وجه نقد تبدیل كند . بدین ترتیب ، از طریق گشایش اعتبارات اسنادی ، خریدار مبالغ مالی لازم را برای انجام معامله ، احتمالاً با مبلغ و هزینه كمتری ، در مقام مقایسه با اخذ وام ، بدست می آورد .

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی موضوع اعتبارات اسنادی , اعتبارات , اسنادی , اعتبارات اسنادی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق


Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Google
About 866,000 results (0.54 seconds)
Search Results
بررسی رای قضایی با موضوع اعتبارات اسنادی/ بانک ها در گشایش اعتبار ...
www.mizanonline.ir/.../بررسی-رای-قضایی-با-موضوع...
Translate this page
Jul 18, 2016 - نشست رای قضایی با موضوع اعتبارات اسنادی در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار شد و در این نشست به مسئله اصل استقلال در اعتبارات اسنادی، ...
بررسی موضوع اعتبارات اسنادی - فایل ناب
filenab.com/product-61577-اعتبارات-اسنادي.aspx
Translate this page
بررسی موضوع اعتبارات اسنادی. بخش اول كلیات. در قلمرو فعالیت و عملیات اعتباری بانكها ، اسناد و اوراق زیادی جریان دارد . از باب آشنایی با برخی از اینگونه اسناد و ...
[DOC]3 . اعتبارات اسنادی
www.tccim.ir/images/.../fileHelpDesk_21532_21569.d...
Translate this page
2- طرفین ذینفع( خریدار- فروشنده- بانک) در اعتبار اسنادی، ترتیب دیگری را در اعتبار ... ابلاغ اصل اعتبار و اصلاحات مربوط به فروشنده و بررسی اسناد ارئه شده در صورتیکه از ... قرارداد: قرارداد عبارت است از توافق دو اراده بر موضوع واحد به نحو التزام.
مقایسۀ اعتبارات اسنادی تجاری و تضمینی در حقوق تجارت بین‌الملل
https://jcl.ut.ac.ir/article_54414.html
Translate this page
by مافی - ‎2015
این مقاله با مقایسۀ اعتبارات اسنادی تجاری و تضمینی به بررسی اشتراک‌ها و افتراق‌های ... مجلۀ حقوقی هاروارد (1364)، تقلب در معاملات موضوع اعتبارات اسناد و ضمانتنامه ...
دانلود فایل ( مقاله بررسی اعتبارات اسنادی)
9pii30.abtindls.ir/
Translate this page
شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله بررسی اعتبارات اسنادی}را دانلود خواهید کرد مقاله بررسی موضوع اعتبارات اسنادی در 43 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت ...
بررسی اعتبارات اسنادی اتکایی واعتبارات اسنادی قابل انتقال - حقوق ...
javadzarei.persianblog.ir/post/4/
Translate this page
May 20, 2015 - موضـوع تحقیق : اعتبارات اسنادی اتکایی. CREDITS BACK TO BACK LETTER OF. اعتبارات اسنادی قابل انتقال. TRANSFERABLE LETTER OF ...
دانلود تحقیق در مورد اعتبارات اسنادی | دانلود تحقیق و مقاله
fileman.cloudsite.ir/دانلود-تحقیق-در-مورد-اعتبارات-ا...
Translate this page
17 hours ago - شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله بررسی اعتبارات اسنادی}را دانلود خواهید کرد مقاله بررسی موضوع اعتبارات اسنادی در ۴۳ صفحه ورد قابل ...
مقاله بررسی اعتبارات اسنادی - مقاله ها | مرکز دانلود انواع مقاله - فید بلاگ
magaleha-rzb.feedblog.xyz/post671316.html
Translate this page
مقاله بررسی موضوع اعتبارات اسنادی در 43 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc ... ‹‹مقررات و رویه های متحدالشكل اعتبارات اسنادی › را می توان بعنوان نمونه بارز این ...
پايان نامه بررسي آثار و احکام حقوقي اعتبارات اسناديِ قابل انتقال و ...
bmaghale.ir/پايان-نامه-بررسي-آثار-و-احکام-حقوقي-اعت/
Translate this page
بخش چهارم: ویژگی ها،معایب و مزایای استفاده از اعتبارات اسنادی 11 .... همچنین به بررسی این موضوع پرداخته خواهد شد که ذینفع در اعتبار اسنادی و واگذارکننده در واگذاری ...
فروش فایل مقاله بررسی اعتبارات اسنادی
2cb62g.sarvdlc.com/
Translate this page
به صفحه ی دانلود _مقاله بررسی اعتبارات اسنادی_خوش امدید.امیدوارم بهره کافی را از ... مقاله بررسی موضوع اعتبارات اسنادی در 43 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc ...
Searches related to بررسی موضوع اعتبارات اسنادی

انواع اعتبارات اسنادی

اعتبارات اسنادی چیست

مراحل گشایش اعتبار اسنادی

انواع گشایش اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی قابل انتقال

اعتبارات اسنادی داخلی

اعتبار اسنادی یوزانس

اعتبارات اسنادی pdf
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Yazd - From your search history - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8202
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 144
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 412
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,543
  • بازدید ماه : 12,207
  • بازدید سال : 63,807
  • بازدید کلی : 2,246,231