loading...
دانلود تحقیق و مقاله
فاطمه بداغ آبادی بازدید : 158 یکشنبه 26 دی 1395 نظرات (0)

بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان

بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلماناندسته: علوم انسانی
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 11 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 14

تحقیق بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان در 14 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان

 

كتاب سوزی ایران و مصر

از جمله مسایل لازم است «روابط اسلام و ایران مطرح شود مسئله كتاب سوزی در ایران بوسیله مسلمین فاتح ایران است. در حدود نیم قرن است كه بطور جدی روی این مسئله تبلیغ می شود.

اگر این حادثه، واقعیت تاریخی داشته باشد و مسلمین كتابخانه یا كتابخانه های ایران یا مصر را به آتش كشیده باشند جای این است كه گفته شود اسلام ماهیتی ویرانگر داشته نه سازنده،‌ حداقل باید گفته شود كه اسلام هرچند سازنده تمدن فرهنگی بوده است اما ویرانگر تمدن ها و فرهنگ هایی نیز بوده است. پس در برابر خدماتی كه به ایران كرده زیان هایی نیز وارد كرده است و اگر در نظری «موهبت» بوده از نظر دیگر «فاجعه» بوده است.

چند سال پیش یك شماره نو مجله «تندرست» كه صرفاً یك مجله پزشكی است به دستم رسید. در آن جا خلاصه سخن رانی یكی از پزشكان بنام ایران در یكی از دانشگاه های غرب درج شده بود. در آن سخن رانی پس از آنكه به مضمون اشعار معروف سعدی «بنی آدم اعضای یكدیگرند» به سخنان خود چنین ادامه داده بود:

«یونان قدیم مهد تمدن بوده است فلاسفه و دانشمندان بزرگ مانند سقراط و … داشته ولی آنچه بتوان به دانشگاه امروزی تشبیه كرد در واقع همان است كه خسرو پادشاه ساسانی تأسیس كرد و در شوش پایتخت ایران آن روز دارالعلم بزرگی به نام «گندی شاپور» … این دانشگاه سال ها دوام داشت تا اینكه در زمان حمله اعراب به ایران مانند سایر مؤسسات ما از میان رفت. و با آنكه دین مقدس اسلام صراحتاً تأكید كرده است كه علم را،‌حتی اگر در چین باشد، باید بدست آورد، فاتحین عرب بر خلاف دستور صریح پیامبر اسلام حتی كتابخانه ملی ایران را آتش زدند و تمام تأسیسات علمی ما را بر باد دادند و از آن تاریخ تا مدت دو قرن ایران تحت نفوذ اعراب باقی ماند» (جمله تندرست، سال 24 ، شماره 2)

در پاسخ این پزشك محترم كه چنین قاطعانه در یك مجمع پزشكی جهانی كه علی القاعده اطلاعات تاریخی آنها هم از ایشان بیشتر نبوده اظهار داشته، عرض می كنیم:

اولا، بعد از دوره یونان و قبل از تأسیس دانشگاه «گندی شاپور» در ایران،‌دانشگاه عظیم «اسكندریه» بوده كه با دانشگاه گندی شاپور طرف قیاس نبوده است. مسلمین كه از قرن دوم هجری و بلكه اندكی هم در قرن اول هجری به نقل علم خارجی به زبان عربی پرداختند به مقیاس زیادی از آثار اسكندرانی استفاده كردند تفضیل آن را از كتب مربوطه می توان به دست آورد.

ثانیاً دانشگاه گندی شاپور كه بیشتر یك مركز پزشكی بوده ، كوچكترین آسیبی از ناحیه اعراب فاتح ندید و به حیات خود تا قرن سوم و چهارم هجری ادامه داد. پس از آنكه حوزه عظیم «بغداد» تأسیس شد دانشگاه گندی شاپور تحت الشعاع واقع شد و تدریجاً از بین رفت، خلفای عباسی پیش از آنكه بغداد دارالعلم بشود، از وجود منجمین و پزشكان همین گندی شاپور در دربار خود استفاده می كردند. «ابن ماسویه» ها و «بختیشوع» ها در قرن دوم و سوم هجری فارغ التحصیل همین دانشگاه بودند. پس ادعای اینكه دانشگاه گندی شاپور بدست اعراب فاتح از میان رفت، كاملا از روی بی اطلاعی است.

مسئله مخالفت با كتاب و نوشته ندارد.

گویند روزی پیغمبر (ص) در دست عمر ورقه ای از تورات مشاهده كرد و چنان غضبناك شد كه آثار خشم بر چهره او آشكار گردید و آنگاه فرمود: «آیا شریعتی درخشان و پاكیزه برای شما نیاوردم به خدا سوگند اگر موسی خود زنده می بود راه جز پیروی از من نداشت» و نیز به همین سبب بود كه پیغمبر فرمود «اهل كتاب را در آنچه به نام دین می گویند نه تصدیق كنید و نه تكذیب. بگویید به آنچه بر ما فرود آمده و به سوی شما آمده (نه آنچه از پیش خود ساخته اید) ایمان داریم معبود ما و شما یكی است.»

همه مسلمانان از صدر اسلام تا كنون از این جمله ها جز این نفهمیده اند كه این جمله ها اعلام بی اعتبار بودن مراسم دینی جاهلیت شرك یا اهل كتاب است و ربطی به غیر مراسم گذشته را می پوشاند و عطف به ما سبق نمی كند. مثلا جنایتی اگر در اسلام واقع شود،‌قصاص یا دیه خاص دارد اگر قبل از اسلام شخص و در زمان شرك او صورت گرفته باشد و او بعد مسلمان شده باشد اسلام غطف به ماسبق نمی كند همه مسلمانان از این جمله ما این معانی را فهمیده و می فهمند اینها كجا و معانی من در آوردی نویسندگان قلم به دست در خدمت غرب كجا؟

همچنانكه حدیث عمر به روشنی فریاد می كند كه رسول خدا فرموده است با آمدن قرآن و شریعت ختمیه تورات و شریعت موسی منسوخ است. پس پیغمبر مطالعه هر كتاب حتی كتب دینی را منع نفرمود، بلكه مطالعه در خصوص كتاب های آسمانی منسوخ گذشته را منع كرد آن حضرت برای اینكه مسلمانان شرایع منسوخ گذشتگان را با شریعت اسلامی نیامیزند آن ها را از مطالعه تورات منع فرمود. اینكه پیغمبر فرمود آنچه از اهل كتاب می شنوید نه تصدیق كنید و نه تكذیب نیز ناظر به قصص ینی و احیاناً احكام دینی است. حضرت با این جمله ها به آن ها فهمانید كه در دست اهل كتاب راست و دروغ به هم آمیخته است. چون شما اهل تشخیص نیستید، نه تصدیق كنید (مبادا كه دروغی را تصدیق كرده باشید ) و نه تكذیب كنید (مبادا كه راستی را تكذیب كرده باشید) . كما اینكه جمله : «در قرآن حكایت گذشتگان و پیشگویی آینده قانون حاكم میان شما است» كه در نهج البلاغه نیز آمده است ناظر به حكایات دینی اخروی و قوانین مذهبی است و مقصود این است كه با آمدن قرآن شما به كتاب آسمانی دیگری نیاز ندارید.

از همه مضحك تر تمسك به آیه «و لا رطب و لا یابس الا فی كتاب مبین» است ( تر و یا خشكی نیست مگر آنكه در كتابی روشن وجود دارد) كه تا آنجا كه اطلاع دارم یك نفر از مفسرین نیز این آیه را مربوط به قرآن ندانسته است و همگی آن را به «لوح محفوظ» تفسیر كرده اند.

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان , تحقیق بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان , پروژه بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان , مقاله بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان , دانلود تحقیق بررسی كتاب سوزی ایران و مصر به وسیله مسلمانان , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق


Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Google
About 388,000 results (0.48 seconds)
Search Results
کتاب سوزی ایران و مصر | پرسمان قرآن
porsemanequran.com/node/22358
Translate this page
شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این مساله را – مساله كتابسوزی اعراب در ایران را - بطور مبسوط مطرح میکند و به بحث و بررسی میگذارد. ... روابط اسلام و ایران مطرح شود مسئله كتابسوزی در ایران وسیله مسلمین فاتح ایران است . ... این دانشگاه سالها دوام داشت تا اینكه در زمان حمله اعراب به ایران مانند سایر مؤسسات ما از میان رفت .
كتابسوزی ایران و مصر - پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری
www.mortezamotahari.com/.../bookview.html?BookId...BookArticl...
Translate this page
مرحوم دكتر معین در كتاب مزدیسنا و ادب پارسی آنجا كه نتایج حمله ی عرب به ایران را ... حاجی خلیفه در كشف الظنون آورده مورد تأیید قرار گرفته است قابل بررسی است. .... مسیحیان در فاجعه ی اندلس و قتل عام مسلمانان هشتاد هزار كتاب را به آتش كشیدند [18]. .... ی اسلامی، دلیل كتابخانه سوزی اعراب فاتح ایران باشد، كتابسوزی اسكندریه وسیله ...
کتابسوزی ایران و مصر - پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
www.hawzah.net/fa/Book/View/45267/.../کتابسوزی-ایران-و-مصر
Translate this page
مرحوم دکتر معین در کتاب مزدیسنا و ادب پارسی آنجا که نتایج حمله عرب به ایران را ... اند به استثنای دلیل چهارم ایشان، نقد و بررسی می کنیم و سپس به هفتمین دلیل می .... مسیحیان در فاجعه اندلس و قتل عام مسلمانان هشتاد هزار کتاب را به آتش کشیدند (18) . .... کتابخانه سوزی اعراب فاتح ایران باشد، کتابسوزی اسکندریه وسیله شخصیت ...
آیا کتاب سوزی توسط مسلمین به هنگام فتح ایران صحت دارد؟ | پاسخگویان
www.pasokhgooyan.ir/node/498
Translate this page
آیا کتاب سوزی توسط مسلمین به هنگام فتح ایران صحت دارد؟ ... را – مساله كتابسوزی اعراب در ایران را - بطور مبسوط مطرح میکند و به بحث و بررسی میگذارد. ... در روابط اسلام و ایران مطرح شود مسئله كتابسوزی در ایران وسیله مسلمین فاتح ایران است . ... باشد و مسلمین كتابخانه یا كتابخانه های ایران یا مصر را به آتش كشیده باشند جای این‏ ...
آیا مسلمانان کتابخانه های ایران و مصر را آتش زده اند؟ - حدیث عشق
mohamm14.blogfa.com/post-131.aspx
Translate this page
بدین ترتیب که سپاهیان اسلام بعد از فتح ایران و مصر به کتابخانه های معتبر این ... جهت روشن شدن موضوع، سخنان مدعیان کتاب سوزی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد. .... و یا نامسلمانی نگفته و ننوشته که حتی یک کتاب هم به وسیله ی فاتحین مسلمان ...
تاریخ ما « کتابسوزی اعرابِ مسلمان در ایرانِ ساسانی
tarikhema.net/ancient/.../کتابسوزی-اعراب-مسلمان-در-ایران-ساسانی...
Translate this page
Dec 30, 2010 - تاریخ ما | پیرامون کتابسوزی اعراب در ایران کتاب “دو قرن سکوت” مفید است ... زنده یاد دکتر زرینکوب در کتاب دو قرن سکوت با تحلیلی منطقی به بررسی کتاب سوزی اعراب می پردازد: ... کتاب تاریخ طبری چاپ مصر (صفحه ۲۸۵،۲۸۶) ..... اسکندریه به وسیله مسلمانان{هم} برای اولین بار در اوائل قرن هفتم هجری در کتابهای ...
آیا مسلمانان در فتوحات اسلامی کتابخانه ها را به آتش کشیدند ...
www.askquran.ir › ... › مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
Translate this page
Feb 13, 2009 - کتاب سوزی در اسکندریه؟ .... وى خبر آتش سوزى كتابخانه را بهوسيله مسلمانان رد مى كند. ... استاد شهيد در كتاب مستقلى به نام كتاب سوزى ايران و مصر، اين خبر را ... بر اثر تحقيقات جديد خود به نتيجه عكس تحليل اول خود رسيده است.
کتاب‌سوزی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/کتاب‌سوزی
Translate this page
کتاب‌سوزی به بیان ساده اقدام به نابودی یک یا چندین نسخه از کتاب یا دیگر مکتوبات به ... تعداد بسیاری از این الواح به وسیله اسکندر مقدونی (۳۳۳ پیش از میلاد) نابود شد و یا به ... بود و واقعه‌ای معمول در تاریخ فتوحات اعراب مسلمان در ایران زمین به شمار نمی‌آید. .... کتابخانه‌های اسکندریه در مصر در مقاطع مختلف تاریخی، تخریب شده‌است.
آیا سپاهیان اسلام کتابخانه های ایران و مصر را آتش زدند ؟ | پایگاه وااسلاماه
vaislamah.com/4988.html
Translate this page
تهمت سوزاندن کتابخانه های ایران و مصر که توسط دشمنان اسلام ساخته شده، توضیح ... ترین جامعه شناس و مورخ عرباست درباره کتاب سوزی به دست اعراب چنین میگوید: ... پیشرفت بشری معرفی کنند، و جالب اینست که تقریبا تمامی دانشمندان ایرانی بعد از .... علمی شایعه کتاب‌سوزی اسکندریه را به وسیله مسلمانان به شدت تکذیب کرده‌اند و ...
با حضور - جنبش مصاف
www.masaf.ir/ImagesSitemap
این حمله انتحاری تا کنون به وسیله بسیاری از روحانیون پاکستانی و ..... در مقابل مسلمانان در مواجهه با این کتاب، به دو دسته تقسیم شده اند، برخی آن را مجعول و برخی آن ... قرار دارند… shia muslim http://www.masaf.ir/images/دانلود کتاب تبار انحراف؛ ...... shia muslim به علت عدم برگزاری مراسم ابلیسک سوزی 22 بهمن از طرف جنبش مصاف ...
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Sabzevar, Razavi Khorasan Province - From your Internet address - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8202
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 120
  • بازدید امروز : 763
  • باردید دیروز : 666
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 763
  • بازدید ماه : 5,956
  • بازدید سال : 57,556
  • بازدید کلی : 2,239,980