loading...
دانلود تحقیق و مقاله
فاطمه بداغ آبادی بازدید : 153 جمعه 14 خرداد 1395 نظرات (0)

گذر و نظری بر سقاخانه

گذر و نظری بر سقاخانه دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 1340 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 169

نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذكور پاسخی مستدل یافت

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

گذر و نظری بر سقاخانه

 

نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذكور پاسخی مستدل یافت .

 «دین به معنای كل عبارت است از مجموعه فرامین ، قواعد و دستورات و احكام الهی كه برای خیر و سعادت و كمال انسان توسط پیامبران به بشر ابلاغ شده است . عنایت دین خیر و كمال مطلق است و كمال مطلق زیبایی حقیقی و جمال مطلق است . دریافت حقیقت مطلق ، شهودی است و عشق ذاتی ابنای بشر به حقیقت مطلق (حقیقة الحقایق) منشا شهود است و شهود میسر نشود الا به مسیر روح درعالم قدس و استغراق در دریای وحدت و آشنا شدن ذوق به توحید .[1]»

حقیقت دین ، معرفت الهی است . موضوع و هدف دین ،‌وجود مطلق (‌خداوند)‌ است وشریعت ( دین ) راه و رسم الهی شدن را به انسان می‌آموزد تا صفات الهی در وجود انسان تجلی یابد و به مقام خلیفه الهی رسد .

الذی احسن كل شی خلفة و خدا كسی است كه هر چه را آفرید ، نیكو آفرید (‌آفریده او در نهایت حسن و زیبایی است ) .

در جهان چو حسن یوسف كس ندید           حسن آن دارد كه یوسف آفرید

 حضرت امام ( ره ) در كتاب شریف[2] دعای سحر می‌فرمایند :« بهاء به معنای زیبایی است و زیبایی عبارت است از وجود ، پس هر چه خیر و زیبایی و سناهست همه از بركات وجود است و سایه آن است تا آن جا كه گفته‌اند مساله اینكه وجود عبارت از خیر و زیبایی است همه از بدیهیات است پس وجود، همه‌اش زیبایی و جمال و نور و روشنی است و هر قدر وجود قوی‌تر باشد زیبایی‌اش عامتر و زیباتر خواهد بود .»

وجود تجلی واجب الوجود است . این تجلی و ظهور ، جلوه ی كمال مطلق و جمال مطلق و مساوی زیبایی است . اگر زیبایی ذات هنر باشد غایت هنر به امر خارج از ذات دلالت ندارد . پس غایت هنر همان حقیقت ذاتی آن و حقیقت ذاتی هنر ، زیبایی حقیقی است . از این باب ،‌موضوع و هدف ، دین و هنر امری واحد است . در هنر زیبایی حقیقی وجود مطلق و به عبارتی جمال مطلق است و از حیث تفاوتی میان موضوع دین و هنر نیست .

 « فلوطین معتقد است :« جسم زیبا از طریق بهره‌یابی از نیروی صورت بخشی كه از صور خدائی می‌آید ، وجود پیدا می‌كند . عقل و هر چه از عقل فیضان می‌یابد زیبایی اصیل روح است نه زیبایی ناشی از امور بیگانه و بدین جهت است كه می‌گویند روحی كه نیك و زیبا شود همانند خدا می‌گردد زیرا خدا منشا بخش بهتر و زیباتر هستی و به عبارت بهتر منشا خودهستی یعنی زیبایی است . روح ، موجودی خدائی و خود جزئی از زیبایی است و به هر چه نزدیك شود و دست یابد ، آن را تا آن حد كه قابلیت بهره‌وری از زیبائی دارد ، زیبا می‌سازد ، اگر بینی كه زیبا نیستی همان كن كه پیكر تراشان با پیكر می‌كنند ،‌ هر چه زیادی است بتراش و دور بینداز ، این جا را صاف كن ، آنجا را جلا بده ، كج را راست كن و سایه را روشن ساز و از كار خسته شو تا روشنایی خدائی فضیلت ، درخشیدن آغاز كند و خویشتن داری را برا و رنگ مقدسش بینی ،‌روح اگر خود زیبا نباشد زیبایی را نمی‌تواند دید از این رو كسی را كه می‌خواهد نیكی و زیبایی را ببیند نخست خود را باید همانند خدا كند و نیك و زیبا شود .»

اگر ذات هنر دینی است ، صورت هنر هم تجلی همان ذات است و صورت از ذات خود نمی‌تواند تخلف كند . این صورت ، صورت محسوس است و در هنرهای تجسمی كه با عینیت سروكار دارد صورت جسمانیه نامیده می شود .

 « میكل آنژ» می‌گوید :« هنر خوب برای نزدیكی به پروردگار است و در واقع جلوه‌ای از مظاهر زیبایی اوست .... نقاشی خوب ذره‌ای از كمال حق و نشانه‌ای از آوای موسیقی جان بخش آنست .... پس كفایت نیست استادی چیره باشی . باید روحت صفا داشته باشد و سلامت فكرت از روح القدس نشأت گیرد .

 «چکشم سنگ‌های سخت را صورت می‌دهد دستم آن را بر می‌گیرد هم فرمان می‌دهد یا آن را زیرو رو می‌سازد . بنابراین نیروی دیگری است كه سنگ سخت را نرم می‌كند و چكش خداوند است كه زیبایی می‌آفریند . من وبسیاری مثل من ، وظایفشان را چون فرمانی كه از طرف پروردگار به آنان داده شده ، انجام می دهند من با وجود ضغف و پیری ، به سبب عشق به پروردگارم كه همه امیدم بسته به اوست به هیچ وجهی از وظایفم دست برنخواهم داشت .[3]»

« میر عماد حسنی » بر بیان صفات كاتب ( خوشنویس ) چنین می‌نویسد :« بدان كه كاتب باید از صفات ذمیم احتراز نماید زیرا كه صفات ذمیمه در نفس علامت بی‌اعتدالی است و حاشا كه از نفس بی ‌اعتدال كاری آید كه در او اعتدال باشد .» [4]و حال نگاهی گذرا می اندازیم به موضوع پروژه سقاخانه این ساحت پاك و مقدس ، این جگر پاره‌ی باور مردم ، مكانی كه نامش یادآور گلوهای تشنه و سیراب شده است و منظرش از خنكای طراوت و نمناكی فضا ، تا وجود آب و خیسی در و دیوارش حكایتگر سرگذشت ویژه خود است .

حكایت گوشه‌ای از فرهنگ اجتماعی مردم پیشین این مرز و بوم است كه توجه واحترام به آن بخشی از ذهنشان را به خود مشغول می‌داشت . سقاخانه ؛‌محلی كه هنوز مردم بر آن دست و پیشانی و لب می‌سایند تا مراد خود گیرند . این تراوشگاه اندیشه‌ی یقین و حاجت كه بامدادان تواضعگاه عابران مصفا بوده و پسینگاهان پذیرای خسته از سركارآمدگان روز به پیاله‌ای آب .

 سقاخانه ، تجسم عینی پاره‌ای از فرهنگ اعتقادات دینی مردم این دیار است ، كه با هر گره و قفل و نشانی كه به در و دیوارش زده شده ، داستانی از آرزوها و گرفتاری‌ حاجتمندانش را در بر دارد .

 «در فرهنگ سقاخانه ، نگاه به زندگی جور دیگری است . اگر چه آدم‌ها خود را از آن سیراب می‌سازند ولی : گره می‌زنند تا گره كارشان گشوده شود .

قفل می‌كنند تا كلید بن بستهای زندگی‌شان رابجویند .

پول می‌ریزند تا قرضشان ادا گردد.

 شمع می‌افروزند تا تیره‌گی را بنده سازند .

نشانی می‌كوبند تا دست اقبالی در بختشان را بكوبد .

 و به عین می‌بخشند تا به ذهن طلب كنند .

 در این فرهنگ صحبت از سادگی دلهایی است كه رنگ تدلیس و تلبیس به خود نگرفته‌اند و پاكی دل خویش را به شباهت آینه‌ای قلمداد كرده‌اند،‌كه پاسخ طلب حاجتشان را در آن ، هم چون تصویری ناپیدا به انتظار می‌نشیند .[5]»

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

 مقدمه....................................................................................................................... 1

فصل اول : نماد و نگرشی نمادین

1-1      نماد و نگرش نمادین به هستی ...................................................................... 6

1-2      نماد و نقش آن در زندگی ........................................................................... 10

فصل دوم : سقاخانه

2-1وجود افتراق فضاهای سنتی و مدرن............................................................. 13

2-1-1  شناختی از دو واژه «نوگرایی» و «سنت گرایی»...................................... 13

2-1-2 گرایش به فضاهای شهری سنتی ............................................................. 14

2-1-3 مقایسه فضاهای سنتی و مدرن ............................................................... 16

2-2 فرهنگ واژگانی سقاخانه .............................................................................. 18

2-3  علل پیدایش سقاخانه ................................................................................... 24

2-4 دو عنصر اساسی در سقاخانه ..................................................................... 31

2-4-1 آب............................................................................................................. 32

2-4-1-1 آب عنصر مقدس و مشترک در ادیان پهنه ی ایران زمین................... 34

2-4-1-2 آب در دیگر آیین های باستانی............................................................. 36

2-4-1-3 آب در ادیان و آیین ها.......................................................................... 37

2-4-1-3-1 آب در دیانت یهود............................................................................ 37

2-4-1-3-2 آب در مسیحیت ............................................................................... 38

2-4-1-3-3 آب در آیین مندائی و صابئین ......................................................... 38

2-4-1-3-4 آب در اسلام ................................................................................... 39

الف : بازتاب آب در اسلام .................................................................................... 39

ب: آب در عرفان اسلامی – ایرانی ....................................................................... 40

ج: آب ، واقعه كربلا و آب تربت ............................................................................ 42

د: آب و مذهب دو روی یك سكه‌اند در سقا خانه ................................................ 45

2-4- 2 آتش ........................................................................................................ 50

2-4-2-1 آتش و نور در ایران باستان ............................................................... 50

2-4-2-1-1  اهمیت آتش و نور درجهان بینی آفرینش ایران باستان ................. 53

2-4-2-1-2 آتش و نور واسطوره های آن در فرهنگ آریایی ........................... 53

2-4-2-2 كاركرد رمزهای آتش و نور در اسلام ............................................... 54

2-4-2-3 كاركرد رمزهای آتش و نور در ایران ................................................ 55

2-4-2-4 نور و هنر ............................................................................................ 56

2-5 معماری سقا خانه ......................................................................................... 57

2-6 عناصر نمادین سقا خانه ............................................................................... 60

2-6-1 آینه ........................................................................................................... 61

2-6-2 شمع ( چراغ نفتی ، لوستر ) ...................................................................... 63

2-6-2-1 شعله شمع ........................................................................................... 64

2-6-2-2 سوگند به نور و روشنایی و فروغ و شمع افروزی ............................ 66

2-6-2-3 شمع گردانی در مراسم مقدس ............................................................ 67

2-6-2-4 شمع در سقا خانه : آتش و آب ........................................................... 67

2-6-3 قفل ........................................................................................................... 68

2-6-4 آدمكهای فلزی .......................................................................................... 70

2-6-5 پنجه  ........................................................................................................ 72

2-6-6 چشم ......................................................................................................... 74

2-6-7 ظرف سقا خانه‌ای .................................................................................... 75

2-6-8 ستاره ....................................................................................................... 76

2-7 تزئینات دیگر سقاخانه .................................................................................. 76

2-7 -1 کتیبه نویسی............................................................................................. 76

2-7-2 سنگاب....................................................................................................... 80

2-8 رنگ در سقاخانه .......................................................................................... 81

2-8-1 پیشینه ای از رنگ .................................................................................... 81

2-8-2 خواص رنگ سبز ..................................................................................... 82

2-8-2-1 مسرت بخشی و شاد آور بودن .......................................................... 83

2-8-2-2 تقویت تحمل پذیری و صبر ................................................................. 83

2-8-3 رنگ سبز در سقاخانه .............................................................................. 84

2-9 معرفی تعدادی از سقاخانه‌های معروف

2-9-1 سقاخانه عزیز الله ..................................................................................... 90

2-9-2 سقاخانه سردر مجلسی ............................................................................ 92

2-9-3 سقاخانه طوقچی ....................................................................................... 93

2-9-4 سقاخانه آقا میرزا اسدالله روضاتی .......................................................... 95

2-9-5 سقاخانه در دشت .................................................................................... 97

2-9-6 سقاخانه حاج آقا شجاع ............................................................................ 99

2-9-7 سقاخانه پنج شنبه دین ........................................................................... 101

2-9-8 سقاخانه قدیمی رو به روی سردر مسجد جورجیو .............................. 103

2-9-9 سقاخانه‌های درب امام .......................................................................... 105

2-9-9-1  سقاخانه دالان درب امام .................................................................. 105

2-9-9-2  سقاخانه صحن شمالی درب امام ..................................................... 106

2-9-9-3  سقاخانه مجاور درب امام ............................................................... 107

2-9-10 سقا خانه مسجد حكیم ......................................................................... 108

2-9-11 سقا خانه هارونیه ................................................................................ 109

2-9-12 سقاخانه درب كوشك .......................................................................... 110

2-9-13 سقاخانه بیدآباد ................................................................................... 110

2-9-14 سقاخانه حاج محمد جعفر .................................................................... 111

2-9- 15 سقاخانه قصر در دشت ..................................................................... 112

2-9-16 سقاخانه گرگ یراق .............................................................................. 113

2-9-17 سقاخانه گذرهارونیه ........................................................................... 114

2-9-18 سقاخانه حاج علی ................................................................................ 115

2-9- 19 سقاخانه آقانور ................................................................................... 116

2-9-20 سقاخانه تركها ..................................................................................... 117

2-9- 21 سقاخانه مسجد سید ........................................................................... 118

2-9-22 سقا خانه تاج الدین ............................................................................... 119

2-9-23 سقاخانه مسجد لبنان ........................................................................... 120

2-9- 24 سقاخانه مسجد ذكر الله ...................................................................... 121

 فصل سوم : مكتب سقا خانه

3-1 مكتب سقا خانه و پیدایش آن ..................................................................... 122

3-2 هنرمندان مكتب سقا خانه ........................................................................... 127

3-2-1 منصور قندریز ....................................................................................... 127

3-2-2 حسین زنده رودی ................................................................................. 129

3-2-3 پرویز تناولی .......................................................................................... 131

3-2-4 فرامرز پیل آرام ..................................................................................... 133

3-2-5 ژازه طباطبایی ........................................................................................ 134

3-2-6 جعفر روحبخش ..................................................................................... 135

3-2-7 مسعود عربشاهی ................................................................................... 135

3-2-8 ناصر اویسی .......................................................................................... 137

3-2-9 صادق تبریزی ........................................................................................ 138

3-3 تطبیق برخی آثار هنرمندان سقاخانه با ادعیه و طلسمات .......................... 139

منابع ................................................................................................................... 165

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : گذر و نظری بر سقاخانه , سقاخانه , نماد , کربلا , معماری سقاخانه , مقاله , پژوهش , تحقیق , پروژه , دانلود مقاله , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود پروژه , دانلود رساله معماری , دانلود پایان نامه معماری , دانلود رساله معماری , پایان نامه معماری , رساله معماری

گذر و نظری بر سقاخانه

گذر و نظری بر سقاخانه دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 1340 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 169

نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذكور پاسخی مستدل یافت

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

گذر و نظری بر سقاخانه

 

نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذكور پاسخی مستدل یافت .

 «دین به معنای كل عبارت است از مجموعه فرامین ، قواعد و دستورات و احكام الهی كه برای خیر و سعادت و كمال انسان توسط پیامبران به بشر ابلاغ شده است . عنایت دین خیر و كمال مطلق است و كمال مطلق زیبایی حقیقی و جمال مطلق است . دریافت حقیقت مطلق ، شهودی است و عشق ذاتی ابنای بشر به حقیقت مطلق (حقیقة الحقایق) منشا شهود است و شهود میسر نشود الا به مسیر روح درعالم قدس و استغراق در دریای وحدت و آشنا شدن ذوق به توحید .[1]»

حقیقت دین ، معرفت الهی است . موضوع و هدف دین ،‌وجود مطلق (‌خداوند)‌ است وشریعت ( دین ) راه و رسم الهی شدن را به انسان می‌آموزد تا صفات الهی در وجود انسان تجلی یابد و به مقام خلیفه الهی رسد .

الذی احسن كل شی خلفة و خدا كسی است كه هر چه را آفرید ، نیكو آفرید (‌آفریده او در نهایت حسن و زیبایی است ) .

در جهان چو حسن یوسف كس ندید           حسن آن دارد كه یوسف آفرید

 حضرت امام ( ره ) در كتاب شریف[2] دعای سحر می‌فرمایند :« بهاء به معنای زیبایی است و زیبایی عبارت است از وجود ، پس هر چه خیر و زیبایی و سناهست همه از بركات وجود است و سایه آن است تا آن جا كه گفته‌اند مساله اینكه وجود عبارت از خیر و زیبایی است همه از بدیهیات است پس وجود، همه‌اش زیبایی و جمال و نور و روشنی است و هر قدر وجود قوی‌تر باشد زیبایی‌اش عامتر و زیباتر خواهد بود .»

وجود تجلی واجب الوجود است . این تجلی و ظهور ، جلوه ی كمال مطلق و جمال مطلق و مساوی زیبایی است . اگر زیبایی ذات هنر باشد غایت هنر به امر خارج از ذات دلالت ندارد . پس غایت هنر همان حقیقت ذاتی آن و حقیقت ذاتی هنر ، زیبایی حقیقی است . از این باب ،‌موضوع و هدف ، دین و هنر امری واحد است . در هنر زیبایی حقیقی وجود مطلق و به عبارتی جمال مطلق است و از حیث تفاوتی میان موضوع دین و هنر نیست .

 « فلوطین معتقد است :« جسم زیبا از طریق بهره‌یابی از نیروی صورت بخشی كه از صور خدائی می‌آید ، وجود پیدا می‌كند . عقل و هر چه از عقل فیضان می‌یابد زیبایی اصیل روح است نه زیبایی ناشی از امور بیگانه و بدین جهت است كه می‌گویند روحی كه نیك و زیبا شود همانند خدا می‌گردد زیرا خدا منشا بخش بهتر و زیباتر هستی و به عبارت بهتر منشا خودهستی یعنی زیبایی است . روح ، موجودی خدائی و خود جزئی از زیبایی است و به هر چه نزدیك شود و دست یابد ، آن را تا آن حد كه قابلیت بهره‌وری از زیبائی دارد ، زیبا می‌سازد ، اگر بینی كه زیبا نیستی همان كن كه پیكر تراشان با پیكر می‌كنند ،‌ هر چه زیادی است بتراش و دور بینداز ، این جا را صاف كن ، آنجا را جلا بده ، كج را راست كن و سایه را روشن ساز و از كار خسته شو تا روشنایی خدائی فضیلت ، درخشیدن آغاز كند و خویشتن داری را برا و رنگ مقدسش بینی ،‌روح اگر خود زیبا نباشد زیبایی را نمی‌تواند دید از این رو كسی را كه می‌خواهد نیكی و زیبایی را ببیند نخست خود را باید همانند خدا كند و نیك و زیبا شود .»

اگر ذات هنر دینی است ، صورت هنر هم تجلی همان ذات است و صورت از ذات خود نمی‌تواند تخلف كند . این صورت ، صورت محسوس است و در هنرهای تجسمی كه با عینیت سروكار دارد صورت جسمانیه نامیده می شود .

 « میكل آنژ» می‌گوید :« هنر خوب برای نزدیكی به پروردگار است و در واقع جلوه‌ای از مظاهر زیبایی اوست .... نقاشی خوب ذره‌ای از كمال حق و نشانه‌ای از آوای موسیقی جان بخش آنست .... پس كفایت نیست استادی چیره باشی . باید روحت صفا داشته باشد و سلامت فكرت از روح القدس نشأت گیرد .

 «چکشم سنگ‌های سخت را صورت می‌دهد دستم آن را بر می‌گیرد هم فرمان می‌دهد یا آن را زیرو رو می‌سازد . بنابراین نیروی دیگری است كه سنگ سخت را نرم می‌كند و چكش خداوند است كه زیبایی می‌آفریند . من وبسیاری مثل من ، وظایفشان را چون فرمانی كه از طرف پروردگار به آنان داده شده ، انجام می دهند من با وجود ضغف و پیری ، به سبب عشق به پروردگارم كه همه امیدم بسته به اوست به هیچ وجهی از وظایفم دست برنخواهم داشت .[3]»

« میر عماد حسنی » بر بیان صفات كاتب ( خوشنویس ) چنین می‌نویسد :« بدان كه كاتب باید از صفات ذمیم احتراز نماید زیرا كه صفات ذمیمه در نفس علامت بی‌اعتدالی است و حاشا كه از نفس بی ‌اعتدال كاری آید كه در او اعتدال باشد .» [4]و حال نگاهی گذرا می اندازیم به موضوع پروژه سقاخانه این ساحت پاك و مقدس ، این جگر پاره‌ی باور مردم ، مكانی كه نامش یادآور گلوهای تشنه و سیراب شده است و منظرش از خنكای طراوت و نمناكی فضا ، تا وجود آب و خیسی در و دیوارش حكایتگر سرگذشت ویژه خود است .

حكایت گوشه‌ای از فرهنگ اجتماعی مردم پیشین این مرز و بوم است كه توجه واحترام به آن بخشی از ذهنشان را به خود مشغول می‌داشت . سقاخانه ؛‌محلی كه هنوز مردم بر آن دست و پیشانی و لب می‌سایند تا مراد خود گیرند . این تراوشگاه اندیشه‌ی یقین و حاجت كه بامدادان تواضعگاه عابران مصفا بوده و پسینگاهان پذیرای خسته از سركارآمدگان روز به پیاله‌ای آب .

 سقاخانه ، تجسم عینی پاره‌ای از فرهنگ اعتقادات دینی مردم این دیار است ، كه با هر گره و قفل و نشانی كه به در و دیوارش زده شده ، داستانی از آرزوها و گرفتاری‌ حاجتمندانش را در بر دارد .

 «در فرهنگ سقاخانه ، نگاه به زندگی جور دیگری است . اگر چه آدم‌ها خود را از آن سیراب می‌سازند ولی : گره می‌زنند تا گره كارشان گشوده شود .

قفل می‌كنند تا كلید بن بستهای زندگی‌شان رابجویند .

پول می‌ریزند تا قرضشان ادا گردد.

 شمع می‌افروزند تا تیره‌گی را بنده سازند .

نشانی می‌كوبند تا دست اقبالی در بختشان را بكوبد .

 و به عین می‌بخشند تا به ذهن طلب كنند .

 در این فرهنگ صحبت از سادگی دلهایی است كه رنگ تدلیس و تلبیس به خود نگرفته‌اند و پاكی دل خویش را به شباهت آینه‌ای قلمداد كرده‌اند،‌كه پاسخ طلب حاجتشان را در آن ، هم چون تصویری ناپیدا به انتظار می‌نشیند .[5]»

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

 مقدمه....................................................................................................................... 1

فصل اول : نماد و نگرشی نمادین

1-1      نماد و نگرش نمادین به هستی ...................................................................... 6

1-2      نماد و نقش آن در زندگی ........................................................................... 10

فصل دوم : سقاخانه

2-1وجود افتراق فضاهای سنتی و مدرن............................................................. 13

2-1-1  شناختی از دو واژه «نوگرایی» و «سنت گرایی»...................................... 13

2-1-2 گرایش به فضاهای شهری سنتی ............................................................. 14

2-1-3 مقایسه فضاهای سنتی و مدرن ............................................................... 16

2-2 فرهنگ واژگانی سقاخانه .............................................................................. 18

2-3  علل پیدایش سقاخانه ................................................................................... 24

2-4 دو عنصر اساسی در سقاخانه ..................................................................... 31

2-4-1 آب............................................................................................................. 32

2-4-1-1 آب عنصر مقدس و مشترک در ادیان پهنه ی ایران زمین................... 34

2-4-1-2 آب در دیگر آیین های باستانی............................................................. 36

2-4-1-3 آب در ادیان و آیین ها.......................................................................... 37

2-4-1-3-1 آب در دیانت یهود............................................................................ 37

2-4-1-3-2 آب در مسیحیت ............................................................................... 38

2-4-1-3-3 آب در آیین مندائی و صابئین ......................................................... 38

2-4-1-3-4 آب در اسلام ................................................................................... 39

الف : بازتاب آب در اسلام .................................................................................... 39

ب: آب در عرفان اسلامی – ایرانی ....................................................................... 40

ج: آب ، واقعه كربلا و آب تربت ............................................................................ 42

د: آب و مذهب دو روی یك سكه‌اند در سقا خانه ................................................ 45

2-4- 2 آتش ........................................................................................................ 50

2-4-2-1 آتش و نور در ایران باستان ............................................................... 50

2-4-2-1-1  اهمیت آتش و نور درجهان بینی آفرینش ایران باستان ................. 53

2-4-2-1-2 آتش و نور واسطوره های آن در فرهنگ آریایی ........................... 53

2-4-2-2 كاركرد رمزهای آتش و نور در اسلام ............................................... 54

2-4-2-3 كاركرد رمزهای آتش و نور در ایران ................................................ 55

2-4-2-4 نور و هنر ............................................................................................ 56

2-5 معماری سقا خانه ......................................................................................... 57

2-6 عناصر نمادین سقا خانه ............................................................................... 60

2-6-1 آینه ........................................................................................................... 61

2-6-2 شمع ( چراغ نفتی ، لوستر ) ...................................................................... 63

2-6-2-1 شعله شمع ........................................................................................... 64

2-6-2-2 سوگند به نور و روشنایی و فروغ و شمع افروزی ............................ 66

2-6-2-3 شمع گردانی در مراسم مقدس ............................................................ 67

2-6-2-4 شمع در سقا خانه : آتش و آب ........................................................... 67

2-6-3 قفل ........................................................................................................... 68

2-6-4 آدمكهای فلزی .......................................................................................... 70

2-6-5 پنجه  ........................................................................................................ 72

2-6-6 چشم ......................................................................................................... 74

2-6-7 ظرف سقا خانه‌ای .................................................................................... 75

2-6-8 ستاره ....................................................................................................... 76

2-7 تزئینات دیگر سقاخانه .................................................................................. 76

2-7 -1 کتیبه نویسی............................................................................................. 76

2-7-2 سنگاب....................................................................................................... 80

2-8 رنگ در سقاخانه .......................................................................................... 81

2-8-1 پیشینه ای از رنگ .................................................................................... 81

2-8-2 خواص رنگ سبز ..................................................................................... 82

2-8-2-1 مسرت بخشی و شاد آور بودن .......................................................... 83

2-8-2-2 تقویت تحمل پذیری و صبر ................................................................. 83

2-8-3 رنگ سبز در سقاخانه .............................................................................. 84

2-9 معرفی تعدادی از سقاخانه‌های معروف

2-9-1 سقاخانه عزیز الله ..................................................................................... 90

2-9-2 سقاخانه سردر مجلسی ............................................................................ 92

2-9-3 سقاخانه طوقچی ....................................................................................... 93

2-9-4 سقاخانه آقا میرزا اسدالله روضاتی .......................................................... 95

2-9-5 سقاخانه در دشت .................................................................................... 97

2-9-6 سقاخانه حاج آقا شجاع ............................................................................ 99

2-9-7 سقاخانه پنج شنبه دین ........................................................................... 101

2-9-8 سقاخانه قدیمی رو به روی سردر مسجد جورجیو .............................. 103

2-9-9 سقاخانه‌های درب امام .......................................................................... 105

2-9-9-1  سقاخانه دالان درب امام .................................................................. 105

2-9-9-2  سقاخانه صحن شمالی درب امام ..................................................... 106

2-9-9-3  سقاخانه مجاور درب امام ............................................................... 107

2-9-10 سقا خانه مسجد حكیم ......................................................................... 108

2-9-11 سقا خانه هارونیه ................................................................................ 109

2-9-12 سقاخانه درب كوشك .......................................................................... 110

2-9-13 سقاخانه بیدآباد ................................................................................... 110

2-9-14 سقاخانه حاج محمد جعفر .................................................................... 111

2-9- 15 سقاخانه قصر در دشت ..................................................................... 112

2-9-16 سقاخانه گرگ یراق .............................................................................. 113

2-9-17 سقاخانه گذرهارونیه ........................................................................... 114

2-9-18 سقاخانه حاج علی ................................................................................ 115

2-9- 19 سقاخانه آقانور ................................................................................... 116

2-9-20 سقاخانه تركها ..................................................................................... 117

2-9- 21 سقاخانه مسجد سید ........................................................................... 118

2-9-22 سقا خانه تاج الدین ............................................................................... 119

2-9-23 سقاخانه مسجد لبنان ........................................................................... 120

2-9- 24 سقاخانه مسجد ذكر الله ...................................................................... 121

 فصل سوم : مكتب سقا خانه

3-1 مكتب سقا خانه و پیدایش آن ..................................................................... 122

3-2 هنرمندان مكتب سقا خانه ........................................................................... 127

3-2-1 منصور قندریز ....................................................................................... 127

3-2-2 حسین زنده رودی ................................................................................. 129

3-2-3 پرویز تناولی .......................................................................................... 131

3-2-4 فرامرز پیل آرام ..................................................................................... 133

3-2-5 ژازه طباطبایی ........................................................................................ 134

3-2-6 جعفر روحبخش ..................................................................................... 135

3-2-7 مسعود عربشاهی ................................................................................... 135

3-2-8 ناصر اویسی .......................................................................................... 137

3-2-9 صادق تبریزی ........................................................................................ 138

3-3 تطبیق برخی آثار هنرمندان سقاخانه با ادعیه و طلسمات .......................... 139

منابع ................................................................................................................... 165

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : گذر و نظری بر سقاخانه , سقاخانه , نماد , کربلا , معماری سقاخانه , مقاله , پژوهش , تحقیق , پروژه , دانلود مقاله , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود پروژه , دانلود رساله معماری , دانلود پایان نامه معماری , دانلود رساله معماری , پایان نامه معماری , رساله معماری

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


Google
تقریباً ۶۲٬۵۰۰ نتیجه (۰٫۶۷ ثانیه)
اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید
تصاویر برای گذر و نظری بر سقاخانهگزارش تصاویر
نتیجه تصویری برای گذر و نظری بر سقاخانه
نتیجه تصویری برای گذر و نظری بر سقاخانه
نتیجه تصویری برای گذر و نظری بر سقاخانه
نتیجه تصویری برای گذر و نظری بر سقاخانه
نتیجه تصویری برای گذر و نظری بر سقاخانه
نتیجه تصویری برای گذر و نظری بر سقاخانه
تصاویر بیشتر برای گذر و نظری بر سقاخانه
گذر و نظری بر سقاخانه - سل یو
test.com/product-60426-گذر-و-نظري-بر-سقاخانه.aspx
گذر و نظری بر سقاخانه. نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذكور پاسخی مستدل ...
گذر و نظری بر سقاخانه - پروژه، مقاله، تحقیق دانشجویی، ...
prozheshop.4kia.ir/info/33402/گذر-و-نظری-بر-سقاخانه/?getppsid=1
عنوان تحقیق: گذر و نظری بر سقاخانه. فرمت فایل: word. تعداد صفحات: 169. شرح مختصر: نخست بايد معني دين و هنر مشخص شود و سپس ربط حقيقي دين و هنر مورد ...
گذر و نظری بر سقاخانه
maghalenab.rozblog.com/post/5029/-گذر-و-نظری-بر-سقاخانه-.html
۱۱ ساعت پیش - گذر و نظری بر سقاخانه دسته: علوم انسانی بازدید: 2 بار فرمت فایل: docx حجم فایل: 1340 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 169 نخست باید معنی دین و ...
پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ – دانلود مقالات پژوهشی!
pass-and-theoretical-projects.s04.ir/articles/14603
۱ بهمن ۱۳۹۴ ه‍.ش. - قیمت: 69000 ریال. موضوع: پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌. فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش). مقدمه: نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ...
سقاخانه گذر قلی - تهران - گردشگری - همگردی
hamgardi.com/place/41261
سقاخانه گذر قلی مربوط به دوره قاجاره و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۶۹۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. ... تا کنون نظری ثبت نشده است.
یوز - آخرین مطالب دانلود مقاله پروژه طراحی
yooz.ir/blogs/?t=1&i=0&s=0&l=15&tid...tnm...
نمودار رشد پدیده دانلود مقاله پروژه طراحی در گذر زمان .... گذر و نظری بر سقاخانه دسته: علوم انسانی بازدید: 2 بار فرمت فایل: docx حجم فایل: 1340 کیلوبایت تعداد ...
سقاخانه گذر قلی - بزنیم بیرون
www.bezanimbiroon.ir/place/سقاخانه-گذر-قلی/3783
سقاخانه گذر قلی و گذر مجاور آن در تهران، خیابان خیام، محله سنگلج، گذرقلی، نبش سه راه بازارچه قرار دارد. این سقاخانه در سال1379، توسط سازمان میراث فرهنگی و با ...
دانلود پاورپوینت بررسي فرهنگ و تمدن ايران در گذر زمان ...
parsuni.ir › پروژه های معماری
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ه‍.ش. - دانلود پاورپوینت بررسي فرهنگ و تمدن ايران در گذر زمان (مبانی نظری معماری)، دانلود پروژه معماری منظر، ... دانلود پایان نامه گذري و نظري بر سقا‌خانه‌.
پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ | اخبار ISI
news.dlfa.biz › صفحه اصلی › پروژه
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - قیمت: ۶۹۰۰۰ریال تعداد صفحات: 170کد محصول: 1918 موضوع: پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) مقدمه: نخست باید ...
سقاخانه گذر قلی - SPI News
spinews.ir/tourism/5530-سقاخانه-گذر-قلی.html
گذر قلی در امتداد بازارچه پاچنار قرار داره و شامل چند دهانه مغازه و چند طاقیه که به بازارچه معیر میرسه و بعد از گذر از کوچه بن بست عریض و طویلی که چند دهانه مغازه باز و ...
پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ - مقالات جدید
new.e04.ir/post/pass-theoretical-project-saqakhaneh
۲۶ آبان ۱۳۹۴ ه‍.ش. - قیمت: 69000 ریال موضوع: پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) ... برچسب: pass theoretical project طبقه بندی: project.
برچسب ها - زیر گذر - فرارو
fararu.com/fa/tag/48/زیر%20گذر
گذر سقاخانه" ایرنا طبیعت پائیز همدان فارس روستای تاریخی ابیانه... در فصل پاییز فارس ... استقلالباز هم گذر... نظری کنایه آمیز صحبت از افرادی کرد که زیر پرچم.
دانلود پایان نامه گذری و نظری بر سقا‌خانه | مستر فایل
master-file.ir/blog/2015/10/01/دانلود-پایان-نامه-گذری-و-نظری-بر-سقا‌خ/
۹ مهر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - filesell · خانه / دانلود پایان نامه گذری و نظری بر سقا‌خانه ... قبلی پروژه مربوط به فیلتر بالاگذر و پایین گذر با کد مت لب(پردازش سیگنال).
دانلود انواع مقاله و پایان نامه رشته معماری دانلود رساله گذر از ...
shoping.sellfile.ir/prod-463583-دانلود+رساله+گذر+از+تنهایی+با+رویک...
رساله گذر از تنهایی (با رویکرد به فضای بینابینی) در 124 صفحه کامل فایل (word) .... دانلود پایان نامه با موضوع گذري و نظري بر سقا‌خانه‌ 168 ص فایل ورد چکیده این ...
پایین گذر سقاخانه | برنا نیوز - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/news/13462029/پایین-گذر-سقاخانه-%7C-برنا-نیوز
۳ اسفند ۱۳۹۲ ه‍.ش. - در بازارچه ی قدیمی شاهپور،پایین گذر قلی سقاخانه ی حضرت ابوالفضل را .... و بازرگانی / اقتصاد نظری / علم اقتصاد / مدارک دانشگاهی بیشتر تاثیر ...
اکبر رادی با ˝پایین گذر سقاخانه˝ در تماشاخانه انتظامی – ...
www.momtaznews.com/اکبر-رادی-با-˝پایین-گذر-سقاخانه˝-در-تما/
اکبر رادی با ˝پایین گذر سقاخانه˝ در تماشاخانه انتظامی ... به گزارش ممتاز نیوز؛ نمایش “پایین گذر سقاخانه” نوشته اکبر رادی به کارگردانی رضا .... آیا شما نظری ندارید؟
پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ - صفحه اصلی سایت
kingdom.dl19.ir › پروژه › پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌
۳۰ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - موضوع: پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) ... برای دسترسی به خانه می بایست از فضای سبز منظم و طراحی شده گذر نمود ...
دانلود آهنگ گذر عمر گلپا | جستجو | اخبار | جدیدترین اخبار روز ...
bite-technology.com/list/دانلود+آهنگ+گذر+عمر+گلپا.html
... پروژه معادن نمک گرمسار و گنبدهای نمک آن · دانلود پروژه بررسی گذری و نظری بر سقا‌خانه · پایان نامه قتل و عوامل موثر بر قتل در حقوق ایران .... دانلود آهنگ گذر عمر گلپا ...
تناولی: مکتب سقاخانه، پاپ‌آرت معنوی است – میدان
meidaan.com/archive/11395
۱۵ مهر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - تناولی: مکتب سقاخانه، پاپ‌آرت معنوی است ... سقاخانه و نسبت آن با پاپ‌آرت گفت: همچنان‌که ما درمورد جریان سقاخانه شاهد هستیم، با وجود عبور از دوران اوج ...
دانلود پایان نامه با موضوع گذري و نظري بر سقا‌خانه‌ 168 ص ...
www.newarchitect.ir/prod-463423-دانلود+پایان+نامه+با+موضوع+گذري+...
در این تحقیق سعی کرده ام با کنکاشی در تاریخ مطالبی پیرامون علل پیدایش سقاخانه ، معماری ظاهری آن، عناصر ونشانه های نمادین در آن، که هر یک برای مردم معنا و مفهومی ...
خبرهایی Season Pass پیش خرید عنوان Call of Duty Black ...
农民之家.net/.../خبرهایی++Season+Pass+پیش+خرید+عنوان+Call+of+Dut...
... دانلود پروژه بررسی گذری و نظری بر سقا‌خانه · پایان نامه قتل و عوامل موثر بر قتل در حقوق ایران .... خبرهایی Season Pass پیش خرید عنوان Call of Duty Black Ops3 ...
سقاخانه لوطی هاشم - اراک - Wikimapia
wikimapia.org/21268186/fa/سقاخانه-لوطی-هاشم
سقاخانه لوطی هاشم سقاخانه دوم بازر واقع در گذر لوطی هاشم سمت چپ می باشد.
باب همایون به پردیس گردشگری تبدیل می شود/ راه اندازی گذر ...
shahrnevesht.tehran.ir/مدیریت-اخبار/مشاهده-جزئیات-خبر/.../1394-12-24
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ه‍.ش. - گروه گردشگری: شهردار منطقه 12 از ایجاد 7 گذر گردشگری به صورت ... که در گذر بهارستان بازدید از از بناهای تاریخی عمارت مسعودیه، استاد صبا، سقاخانه صفی علی شاه، باغ نگارستان؛ در گذر امامزاده یحیی ... هیچ نظری ثبت نشده است.
درگیری دو کشتی‌گیر در ماه محرم عکس‌های نمایش پایین، گذر ...
www.delgarm.com/.../29222-درگیری-کشتی-محرم-نمایش-پایین-سقاخان...
۲۲ آبان ۱۳۹۲ ه‍.ش. - فرهنگ تئاتر - نمایش «پایین، گذر سقاخانه» به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی رضا رشادت از 26 آبان اجرایش را در سالن انتظامی خانه هنرمندان از سر ...
گذر قلی - کتاب اول
www.avval.ir › مقالات › دسته‌‌ها › جلوه های شهری › کوچه ها › گذر قلی
۱۷ خرداد ۱۳۹۲ ه‍.ش. - سئوال یا نظری در مورد این مطلب دارید؟ در امتداد بازارچه پاچنار، گذر قلی وجود دارد. ... سقاخانه گذر قلی و گذر مجاور آن در سال1379، توسط سازمان میراث ...
پایین گذر سقاخانه | وبلاگ 24
weblog24.com/weblog/rezamoloudi/1115342
پست با عنوان پایین گذر سقاخانه در این صفحه نمایش داده شده است. ... آقای الله قلی نظری رو دیدم چقدر دلم خواست پری نمایشم باشه والبته اینهمه محبتی که احسان عباسی و ...
[XLS]150
newsite.kashanu.ac.ir/Files/برداشت%20نقشه.xls
باباافضل، گذر پنجه شاه, 3, زیارت پنجه شاه, لطفی ساریخانی, جلیلیان افسری, نقشه .... اصفهان, کاشان, خ علوی, 62, خانه تاج, علیخانی نظری وزیری عصری, افسری, نقشه ..... 142, سقاخانه گذر آقا جليل- سقاخانه گذرسوريجان -سقاخانه منارساربان- سقاخانه ...
برنامه کامل جشنواره تئاتر فجر - تبیان
www.tebyan.net/newmobile.aspx/index.aspx?pid=31467
... المللی تئاتر فجر چهار شنبه 20 دی 85 تالار وحدت : ( 30/19 ) پایین گذر سقاخانه . ... 20 ) تهران پرندک - نویسنده، مهرداد رایانی مخصوص - کارگردان، سپیده نظری پور.
موزه و گذر در تاريخ | معمارنت (سایت معماری و شهرسازی معاصر ...
www.memarnet.com/fa/node/1860
۳ بهمن ۱۳۹۲ ه‍.ش. - مبانی نظری: از آن‌جا که موزه ... این راهروها القا کننده‌ی تاریخ در حال گذر است. هنگامی که ... بازخوانى سقاخانه در بستر تاريخ مدرنيسم فرهنگى. نویسنده: ...
پست‌مدرنیسم در مكتب سقاخانه - پایگاه اطلاع رسانی سراسری ...
islamicdatabank.com/MoshakhesatMNashrye.aspx?cod=12772808
عنوان: پست‌مدرنیسم در مكتب سقاخانه: آمیختگی سنت و مدرنیسم; پدیدآورنده: علی شیخ مهدی. سایر آثار پدیدآورنده - (11) - پژوهش پيرامون نسخه مصور بوستان سعدي (مکتب ...
قنات سناباد در گذر تاریخ - پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
www.hawzah.net/fa/Article/View/43449/قنات-سناباد-در-گذر-تاریخ
... بـه بـررسی محبت مجازی و حقیقی از دید عرفان نظری و هستی شناسی عرفانی پرداخته شد و ... سناباد، آب، مشهد، آستان قدس رضوی، آستان قدس، قنات سناباد در گذر تاریخ، .... سناباد به وسیله پنج قاطر، آب سناباد از محله سراب به سقاخانه صحن عتیق انتقال ...
خیالِ خواب » بایگانی » گذر باشی
www.khialekhab.com/3238
۶ دی ۱۳۹۰ ه‍.ش. - قرار بود مهران در مورد درختی به نام «درخت پنج تن» در محله‌ی گذر لوطی ... «حاج آقا قنبرنژاد» روايتي را نقل مي‌كند كه باعث ساخت و وقف اين سقاخانه بود:.
رساله معماری طراحی سقاخانه | جستجو | - تیک تاک بلاگ
www.tiktakblog.ir/list/رساله+معماری+طراحی+سقاخانه.html
این رساله شامل شش فصل می باشد : مبانی نظری معماري کودکان بررسی استاندارد ها .... نظری عام معمار یا طراح در یک طرح، مبانی نظری طراحي معماري، گذر زمان جبری فرا راه ...
پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ - ترجمه مقالات ISI
translated-papers.startpaper.ir › پروژه
۳۰ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - موضوع: پروژه گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) ... برای دسترسی به خانه می بایست از فضای سبز منظم و طراحی شده گذر نمود ...
تأثير بناها و فضاهاي مذهبي در جامعه اسلامي | هنر اسلامی
www.islamicartz.com/.../r7E0GyWN7U7xzQm8y_uZaFMbeBWieQRIwz...
راهروها نقش ارتباط و پيوند بين فضاهاي بيرون و فضاهاي درون (گذر از دنياي مادي و ... سقاخانه محلي است كه در آن آب مي‌ريزند و تشنگان از راه رسيده و در مسير حركت خود را ...
آهی محله روستای پدری ما
sady-05.blogfa.com/
گذر زمان ،آبادی روز افـــزون را برای منطقه رقم می زد. ... سقاخانه ، به زبان محلي (سقا نفار) نماد روستاي آهي محله،در سال 1308 هجري شمسي ..... 7- مصطفی نظری 69 – 1366.
قسمت دوم و پایانی - باشگاه هنرپژوهان جوان
honarpajoohan.com/در-غیبت-و-انتظار-عالم-قدسی-و-کودکی-هنر-ق-2/
این وضع و نسبت آیا حکایت از از گذر هنرهای سنّتی از حجاب های هنر مدرن و ... شرق مآبانه به ابداع هنری به نام مکتب سقاخانه و خیالی سازی نیمه سنتی- نیمه مدرن بپردازند. ... نظام رسمی پهلوی دائماً در جستجوی مدرن کردن نظری و عملی هنر و ادبیات و اندیشه و ...
برگزاری هفت جشنواره فرهنگی در هفت سین تاریخی تهران > ...
www.ichto.ir/Home/خبرخوان-RSS/ID/533
... بازدید از اماکن تاریخی- فرهنگی در گذر امام زاده یحیی در جشنواره هفت سین تاریخی سرای کاظمی حضور خواهند یافت. ... میدان های شهر ، سقاخانه نوروز خان به عنوان سقاخانه ها ، سی تیر نماد گذر های فرهنگی و تاریخی و در ... هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است.
[PDF]معرفی یکی از مکاتب نقاشی ایرانی :مکتب سقاخانه
www.sadmu.ir/upload/Topic/16536.pdf
ﻣﮑﺘﺐ ﺳﻘﺎﺧﺎﻧﻪ. اﻟﻬﺎم ﻧﺼﺮت ﻧﻈﺎﻣﯽ. هﻨﺮ ﻧﻘﺎﺷﯽ در اﯾﺮان از ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ دوم ﺗﺎ ﮐﻨﻮن ﺷﻮر و ﺳﺮ زﻧﺪﮔﯽ ﺑـﯽ ﺳـﺎﺑﻘﻪ اﯼ از ﺧـﻮد ﻧـﺸﺎن دادﻩ. اﺳﺖ . ﻧﻘﺎﺷﯽ ﻃﺒﻴﻌﺖ ... و هﻤﻪ ﻟﻮازﻣﯽ ﮐﻪ در ﺳﻘﺎﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺗـﻮان. ﯾﺎﻓـﺖ .... در ﮔﺬر از اﯾﻦ دورﻩ ﺗﺒﺮﯾﺰﯼ ﺁﺛﺎر اﻧﮕﺸﺖ ﺷﻤﺎرﯼ ﭘﺸﺖ ﺷﻴـﺸ ... ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ اﺟﻤﺎع ﻧﻈﺮﯼ ﻋﻨﻮان ﻗﺮاردادﯼ ﺳﻨﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻧﻮ ﺑﺪان.
همدان - ویکی‌سفر
https://fa.wikivoyage.org/wiki/همدان
... می‌رسد و مسیر روستای چشین که از روستاهای مختلف در آن ناحیه گذر می‌کند. ... آن را مسجد، حمام، چشمه، زیارتگاه، سقاخانه و چند دکان نانوایی، بقالی، کفاشی، عطاری، سبزی .... کاروانسرای یعقوب یاری; باغ اعتمادیه; باغ نظری; خانه ضرابی; خانه پرسیاوشان ...
فایل nvram برای lenovo A319 - فایلدونی تکرام - مرجع رام ...
takrom.ir/?p=98102
۷ روز پیش - ... معماری:گذري و نظري بر سقا‌خانه‌ 168 صفحه · دانلود تحقیق توليد خودرو .... بررسی و ارائه مدل مناسب برای اولویت بندی احداث راههای کنار گذر شهرها ...
پروژه مربوط به فیلتر بالاگذر و پایین گذر با کد مت لب ...
jiknews.com/file_111585/
۱۱ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - فیلتر بالاگذر (به انگلیسی: High-pass filter) دستگاهی است که فرکانس&zwnj های بالاتر از مقدار خاصی&zwnj را می&zwnj گذراند و فرکانس&zwnj ...
[PDF]دریافت فایل
ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/509212
داﺷﺘﻪ ﻛﻪ اوﻻً؛ از ﺗﺌﻮري و ﻣﺘﺪي ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮي ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ ..... ﺷﻬﺮ در ﮔﺬر زﻣﺎن؛ اﺛﺮ ﻣﺎﻛﺲ وﺑﺮ .... ﻲ ﺷﻬﺮ، ﻣﻴﺎدﻳﻦ، ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﺳﻘﺎﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﺑﺎزار، ﻛﺎرواﻧﺴﺮاﻫﺎ، ﮔﺮﻣﺎﺑﻪ ﻫﺎ واوﺿﺎع ﺗﺒﺮﻳﺰ.
لذت و مستی (محمدرضا مولودی)2 پرنسیا
peransia.com/blog/rezamoloudi
الله قلی نظری، سعید درویش نژاد ، رقیه اصلانی ، رویا کریمی ، مریم چوری و خودم ... تراژدی بی نظیر پایین گذر سقاخانه نوشته استاد رادی رو سال 1385 جشنواره های ...
خوشبختانه من دیگر در موقعیتی نیستم که بخواهم خودم را با ... ...
theater.ir/fa/8187
۴ دی ۱۳۸۵ ه‍.ش. - نمایش"پائین‌، گذر سقاخانه" نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی .... منظور یکدیگر را به خوبی درک می‌کنیم و اگر اختلاف نظری هم پیش بیاید در حد 10 ...
اشعار من - شعر امام رضا (ع)
jamal1364.blogfa.com/category/1
یا رب نظری کن مـــــــرا لطف به پابوس. بینم حرمش ..... جرعه ای از آب سقاخانه ات مدهوش و مستم می کند. می پرست و باده نوش .... آری بس است عمری در این گذر. آسوده چشم به راه ...
انجمن راسخون - مجله هنر / نقاشی
rasekhoon.net › ... › هنر › گرافیک و نقاشی › نقاشی و تصویر سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۰ ه‍.ش. - 15پست - ‏1 نویسنده
نقاشان "گروه سقاخانه" از این گروه هنرمندان ایرانی به شمار می‌روند. ...... تیتوس، هنر مقدس، جلال ستاری ۲- گاردنر، هلن، هنر در گذر زمان، محمد تقی .... نگاه به صورت زن به شکل نظری کمتر انجام شده است و نیاز به پرداختی گسترده است . درین جا ...
تکیه و حسینیه - خانه
www.zohreh-bozorgnia.com/fa/index.php/takiehvahoseinieh
اين فضاها اغلب به صورت فضاي عمومي يعني جزئي مهم از گذر اصلي، يا به صورت فضايي ... در نشريه صُفّه شماره بيست‌وششم در مقاله مباني نظري مكانيابي مساجد ايراني در ادوار ... 2-سقاخانه 3-خانه 4-فضايي بسته براي پذيرايي و تجمع در حسينيه 5-چراغ.
[PDF]دریافت
www.ensani.ir/storage/Files/20150711120055-9604-128.pdf
۲۰ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - شهری مانند مدرسه، تکیه، مزار، مسجد، سقاخانه و ... یا به صورت مجموعه ای از .... دو روش تحقیق نظری مبتنی بر روش های استدالل قیاسی. از نتایج تاریخی و ...
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
صفحهٔ بعدی
ناشناس - استفاده از موقعیت مکانی دقیق
 - بیشتر بدانید  
راهنما ارسال بازخورد حریم خصوصی شرایط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8202
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 176
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 431
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 1,571
  • باردید دیروز : 227
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3,512
  • بازدید ماه : 3,512
  • بازدید سال : 76,074
  • بازدید کلی : 2,258,498