loading...
دانلود تحقیق و مقاله
فاطمه بداغ آبادی بازدید : 141 جمعه 11 تیر 1395 نظرات (0)

واکسن و ایمن سازی

واکسن و ایمن سازیدسته: پزشکی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 158 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 152

هر گونه اقدامی كه به منظور جلوگیری از بروز عفونت و یا تخفیف شكل طبیعی بیماری در فردی با تجویز آنتی بادی یا آنتی ‍‍‍ژن بعمل آید ایمن سازی گفته می شود

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

واکسن و ایمن سازی

 

فصل اول

بیماریهای دارای واكسن

كلیات واكسیناسیون

هر گونه اقدامی كه به منظور جلوگیری از بروز عفونت و یا تخفیف شكل طبیعی بیماری در فردی با تجویز آنتی بادی یا آنتی ‍‍‍ژن بعمل آید ایمن سازی گفته می شود .

با تزریق عضلانی یا وریدی آنتی بادی ایمنی غیر فعال یا انتقالی ایجاد می گردد . دوام این نوع ایمنی كوتاه است و بستگی به نیمه عمر‌آنتی بادی در بدن فرد دریافت كننده دارد و این مدت در حدود 3 تا 4 هفته می باشد .

در صورت تجویز آنتی ژن كه شامل میكرو ارگانیسم ضعیف شده ، كشته شده و یا اجزاء آن می شود دستگاه ایمنی فرد دریافت كننده تحریك و به طور فعال آنتی بادی تولید می كند . ایمنی بدست آمده در این حالت را ایمنی فعال گویند . دوام این نوع ایمنی ، طولانی تر از نوع غیر فعال است .

ایمن سازی فعال یا واكسیناسیون

واكسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است كه به وسیله آن با هزینه كم     می توان از ابتلاء به بیماریهای عفونی جلوگیری كرد . با اجرای برنامه واكسیناسیون همگانی در جهان ، شیوع بسیاری از بیماریهای خطرناك در بین شیرخواران ، كودكان و بالغین كاهش بارزی پیدا كرده است به طوری كه اكنون شیوع بیماریهای خطیری چون دیفتری ، كزاز ، سیاه سرفه ، سرخك و فلج كودكان با واكسیناسیون همگانی با موفقیت كنترل و در بسیاری از كشورها عملاً

به حداقل میزان خود رسیده است ، یا ببیماری آبله كه با واكسیناسیون همگانی و پیگیری جهانی ریشه كن شده است .

برای بیش از 20 بیماری انسان ، اكنون واكسن تهیه شده است كه تعدادی از آنها بطور همگانی و بقیه در شرایط خاصی ، مورد استفاده قرار می گیرند .

تصمیم برای تهیه و استفاده از واكسن ، جهت یك بیماری بر اساس نتیجه موازنه دو موضوع ، یكی میزان احتیاج به واكسن و دیگری خطرات و عوارض ناشی از آن گرفته می شود .

میزان اثر پیشگیری كننده واكسن یك بیماری ، از مقایسه تعداد مبتلایان دو گروه افراد واكسینه شده و نشده ای كه به طور تصادفی در معرض بیماری قرار        می گیرند بدست می‌آید .

موثرترین واكسنها آنهائی هستند كه مكانیسم پیشگیری حاصل از مرحله بهبودی در شكل طبیعی بیماری را تقلید كنند .

رابطه بین نوع واكسن با ایمنی حاصل

واكسن های با اجرام زنده كه از قدرت بیماریزایی آنها كاسته شده است ، معمولاً با دو واحد می توانند ایمنی موثر و طولانی نسبت به واكسن های كشته شده ایجاد كنند . این واكسن ها علاوه بر سیستم ایمنی هومورال سیستم ایمنی سلولی را نیز تحریك می نمایند ، این نوع واكسنها تمایل دارند واكنشهای مشابه شكل طبیعی بیماری به خصوص در افراد با نقص ایمنی را ایجاد كنند .

برای اینكه با واكسنهای كشته شده ایمنی كافی و بمدت طولانی بدست آید ، بایستی این واكسنها ابتدا در چند نوبت تزریق گردند و برای جلوگیری از كاهش سطح آنتی بادی و ادامه ایمنی اغلب لازم است كه تزریق واكسن در آینده یادآوری شود .

تاریخچه واكسیناسیون

جان میلیونها نفر با استفاده از پنی سیلین ، سولفاتیل آمید و داروهای باكتری كش مشابه نجات یافته است . اما شاید با اثر پیشگیری كننده ایمن سازی – كه از دیگر اكتشافات تصادفی است – جانهای بیشتری نجات یافته باشند . تا بیش از سده نوزدهم یكی از بزرگترین بلایایی كه دامن گیر بشر می شد آبله بود . تنها دو بیماری ،‌یعنی طاعون و مالاریا ، به اندازه آبله قربانی داشته اند . چگونگی مبارزه با مالاریا با استفاده از كینین و داروهای ضد مالاریا انجام می شد حشره كشها نیز در حذف پشه های ناقل بیماری مفید واقع شدند . پس از آنكه مشخص شد عامل انتقال طاعون كك های بدن موش هستند ، این بیماری نیز سرانجام در مناطق توسعه یافته جهان با انجام اقدامات بهداشتی مهار شد . شهرت ادوارد جنر بدلیل آشنا كردن جهانیان با واكسنی است كه جان میلیونها نفر را از مرگ شوم ناشی از آبله رهانیده و چندین میلیون نفر دیگر را از ظاهر زشت و وحشتناكی كه بر اثر ابتلاء به این بیماری ایجاد می شود ، نجات داده است . جنر واكسن خود را

در پی كار طولانی و طاقت فرسا در آزمایشگاه كشف نكرد . در 19 سالگی شیردوشی به او گفته بود . كه هرگز به آبله مبتلا نخواهد شد ، چون قبلاً به آبله گاوی مبتلا شده بود . بعدها وقتی جنر پزشك شد و به بی فایده بودن تلاشهایش برای درمان این بیماری پی برد ، جمله آن شیردوش را به خاطر آورد . او تحقیق كرد و دریافت شیردوشان تقریباً‌هرگز ، حتی وقتی از مبتلایان به آبله پرستاری می كنند ، دچار آبله نمی شوند . به نظرش رسید كه آبله گاوی را به افراد تلقیح كند ، تا آنها را از ابتلا به بیماری مرگبارتر آبله مصون سازد . این بخت یاری حقیقی بود . بدون اینكه زحمتی بكشد ، دریافت كه آبله گاوی باعث ایمنی در برابر آبله می شود . قوه تشخیص او به اندازه ای بود كه توانست به ارزش این حقیقت پی ببرد و از آن استفاده كند ادوارد جنر به سال 1749 در بركلی از توابع گلاسترشر انگلستان به دنیا آمد . شش ساله بود كه پدرش یك روحانی مسیحی ، درگذشت وبرادر بزرگترش مسئولیت تربیت او را به عهده گرفت تحصیلات ابتدائی خود را در مدارس محلی گذراند ،‌و در آنجا به تاریخ طبیعی علاقمند شد . تحصیل طب را زیر نظر دانیل لادلو ، از جراحان سادبری آغاز كرد . در این هنگام بود كه شیردوش ، رابطه بین آبله گاوی و آبله را برایش تعریف كرد . جنر در سال 1775 در زمینه عقاید روستائیان گلاسترشر درباره آبله به تحقیق پرداخت و دریافت كه دو نوع آبله گاوی وجود دارد ، و فقط یكی از آنها پیشگیری می كند . همچنین تائین كرد كه نوع موثر آبله گاوی تنها وقتی اثر محافظتی دارد كه در مرحله خاصی از بیماری منتقل شود .

او برای آزمودن نظریه اش مقداری از مایع درون تاولهای دست شیرفروشی را كه به آبله گاوی مبتلا بود بیرون كشید و آن را به لندن برد و با دقت مایع آبله را به پسركی تلقیح كرد و همان طور كه جنر پیش بینی كرده بود پسرك به آبله دچار نشد . جنر از واژه واكسیناسیون استفاده نكرد ، بلكه به جایش لفظ مایه كوبی یا ((واریوله واكسینه ))‌را به كار برد معنای لغوی اصطلاح لاتینی اخیر ((تاولهای ریز گاو )) است . تا حدود یك قرن بعد ، مایع كوبی جنری آبله گاوی ، تنها روش ایمن سازی علیه بیماری بود . در سال 1880 لویی پاستور برای ایمن سازی مرغان علیه وبا ، كه در یك همه گیری ، 10% طیور فرانسه را از بین برده بود ، روشی ابداء كرد . او باكتری ایجاد كننده این بیماری را جدا سازی كرد و با كشت شكل ضعیف شده و تلقیح آن به مرغان آنها را نسبت به حمله مرگبار بیماری ایمن ساخت . اصول كلی روش پاستور با روشی كه جنر برای مایع كوبی با آبله گاوی ابداع كرد یكی بود . قبل از آنكه ویروس آبله به شكل آبله گاوی به شیردوش منتقل شود ،‌در بدن گاو ضعیف شده بود . در سال 1881 ،‌پاستور با روی آوردن به سیاه زخم كه از بیماریهای گاو و گوسفند است ، باسیل آن را جدا كرد . او این باكتری را در دمایی بالاتر از دمای بدن حیوان كشت داد تا مایعی برای تلقیح تهیه كند كه موجب حمله خفیف سیاه زخم در جانور شود ، و حیوان را برای روزی كه دچار حمله شدید بیماری می شود ، ایمن سازد . همان طور كه خود پاستور گفت ، او برای ارج نهادن به شایستگی و خدمات مهم یكی از بزرگترین انگلیسیان ، یعنی جنر واژه واكسیناسیون را به طور كلی برای روش مایع كوبی پیشگیری كننده وضع كرد . چهار سال بعد پاستور واكسنی برای بیماری كه در حیوانات هاری و گاه در انسان آب گریزی خوانده می شود ، ابداع كرد . پژوهش های پیش گامانه پاستور ، كه بر كشف بخت یارانه جنر مبتنی بود ، ایمن سازی را به دانش بسیار كارآمد تبدیل كرد ، و زمینه را برای وقوع انقلابی در مهار بیماریهای عفونی آماده ساخت . شاید گذشته از كشف آنتی بیوتیكها ، هیچ اكتشافی چنین تاثیر عمیقی بر سلامت انسان نگذاشته باشد . به نوشته و . ر كلارك در پایه های تجربی ایمنی شناسی معاصر (1986 ) گل سرسبد موفقیت ها در فرآیند ایمن سازی ریشه كنی كامل آبله بوده است . در نیمه نخست این قرن ،‌سالانه حدود 2 تا 3 میلیون مورد جدید گزارش می شد .

در سال 1949 آخرین مورد آبله در ایالات متحده ، و در سال 1977 آخرین مورد تایید شده سراسر جهان در سومالی گزارش شد .

واكسن چیست و چگونه تولید می شود ؟

واكسن چیست ؟

موجود زنده ، مانند بدن انسان به خودی خود نیروی مقاومت و غلبه یافتن بر میكروبها را دارد . این حالت را ((مصونیت )) می نامند . اما در برخی از موارد باید بدن را از خارج كمك كرد ،‌تا چنین مصونیتی را پیدا كند . در بسیاری از بیماریهایی كه از ویروس پدید می آیند ، اگر انسان یك بار آن بیماری را بگیرد و خوب بشود دیگر در برابر‌آن مصونیت پیدا می كند . مثلاً‌آبله ،‌سرخك و آبله مرغان از بیماریهایی هستند كه اگر یك بار انسان آنها را بگیرد ، برای همیشه از آنها مصونیت پیدا می كند . یعنی دیگر آنها را هرگز نخواهد گرفت . اما بیماریهای دیگری مانند آنفولانزا ممكن است چند بار به سراغ انسان بیایند . پس برای رهایی از چنگ آنها می آیند و به طور مصنوعی در انسان مصونیت ایجاد می كنند . بدین طریق كه ویروس ضعیف شده آن بیماری را به بدن تزریق كرده ، انسان را دچار یك حالت خفیفی از آن بیماری می نمایند . ولی چون این بسیار ضعیف است ، انسان به زودی بهبودی می یابد و پس از بهبودی كامل برای یك مدت طولانی در برابر آن مرض ، مصونیت می یابد . واكسن زدن یعنی تزریق ویروس ضعیف یك بیماری به بدن .

واكسن دارای میكرب بیماری است كه البته آن را ضعیف و بی‌آزار ساخته اند واكسن از پی تزریق در بدن انسان ((پادزهر)) درست می كند كه با ویروس بیماری وارد نبرد می شوند و آنها را خنثی می كنند .

طرز ساختن واكسن چگونه است ؟

واكسن را این گونه می سازند : نخست حیوانی را عمداً دچار بیماری مورد نظر می كنند . سپس ویروس آن بیماری را از بدن حیوان مزبور جدا می سازند . مجدداً این ویروس را به حیوان دیگر تزریق می كنند و پس از بیمار شدنش ، باز ویروس را از بدنش جدا می سازند . آنقدر این عمل را تكرار می كنند تا به قدری ویروس ضعیف گردد كه اگر آن را به بدن انسانی تزریق كنند نه تنها او را بیمار نكند ، بلكه برایش مصونیت هم پدید آورد . راه دیگر واكسن سازی این است كه آن را از ویروسهای مرده یا بی فعالیت بدست می آورند . با تزریق این نوع واكسن ، بدن مشغول ساختن پادزهر می شود و خود را آماده دفاع در برابر میكروب اصلی می كند . برای بیماری خواب و آنفولانزا از این روش استفاده می كنند . و بالاخره گاهی هم خود ویروس را بی آنكه ضعیفش گردانند از راه پوست به بدن تزریق می نمایند .  آن گاه چون ویروس از راه غیر طبیعی وارد بدن گردیده ، باز در آن ایجاد مصونیت می كند . طرز عمل واكسنها مزیت ایمن سازی بر سرم درمانی ، در طول مدت حفاظت از طریق مایع كوبی است . واكسنها ،‌علاوه بر تولید فعال پابتنهای در گردش ، در موارد خاص ،‌و در هنگام بروز آلودگی های بعدی سریعاً موجب واكنش لیمفوسیتها گردیده و دستگاه حساس ایمنی را طوری سامان می دهد كه می تواند نسبت به حمله اجرام خارجی واكنش سریع نشان دهد ، این نوع واكنش را پاسخ یادآور یا خاطره ای می نامند . برای سهولت امر ، می توان واكسنها را به دو دسته مشخص تقسیم نمود : 

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

برچسب ها : واکسن و ایمن سازی , واکسن , ایمن سازی , واکسن و ایمن سازی , پروژه , تحقیق , مقاله , جزوه , پژوهش , دانلود پروژه , دانلود تحقیق , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود پژوهش


Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Google
About 435,000 results (0.45 seconds)
Search Results
روابط عمومی - اخبار > ورود واکسن پنتاوالان در برنامه ایمن سازی کشور ...
...
Translate this pageShahid Beheshti University of Medical Sciences and...
Nov 16, 2014 - در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، از واکسن جدید پنج گانه در برنامه ایمن سازی کشور رونمایی می شود. ورود واکسن جدید پنج گانه در ...
[PDF]برنامه و راهنمای ایمن سازی مصوب کمیته کشوری ایمن سازی
www.goums.ac.ir/files/aghala/pages/eimensazi.pdf
Translate this page
وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ. ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺳﻼﻣﺖ. ﻣﺮﮐﺰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی واﮔﯿﺮ. اداره ﺑﯿﻤﺎرﯾﻬﺎی ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی ﺑﺎ واﮐﺴﻦ و ﻗﺮﻧﻄﯿﻨﻪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و راﻫﻨﻤﺎی اﯾﻤﻦ ﺳﺎزی. ﻣﺼﻮب ﮐﻤﯿﺘﻪ. ﮐﺸﻮری اﯾﻤﻦ ﺳﺎزی.
پورتال-معاونت بهداشتی-زیرپورتال معاونت بهداشتی/آشنایی با واکسن ها ...
www.abzums.ac.ir/.../ShowPage.aspx?...
Translate this page
ایمن سازی فعال یا واکسیناسیون. واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که بوسیله آن با هزینه کم می توان از ابتلا به بیماریهای عفونی جلوگیری کرد . با اجرای ...
واکسیناسیون در ایران - معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
health.bpums.ac.ir/Fa/Announce-1784.htm
Translate this page
در 30 سال گذشته پس از آغاز برنامه توسعه ايمن سازي (EPI)، دستاوردهاي مهمي در پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واکسن و ارتقاي سلامت کودکان ...
[PDF]آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﻧواع واﮐﺳن ھﺎ و ﺟدول واﮐﺳﯾﻧﺎﺳﯾون ﮐﺷور اﯾران
drkermanshahi.kums.ac.ir/kums.../35785_orig.pdf
Translate this page
ﻭﺍﻛﺴﻴﻨﺎﺳﻴﻮﻥ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺑﺮﻭﺯ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻭ. ﻳﺎ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﺷﻜﻞ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﻱ ﺑﺎ ﺗﺠﻮﻳﺰ ﺁﻧﺘﻲ ﺑﺎﺩﻱ ﻳﺎ ﺁﻧﺘﻲ ژﻥ ﺑﻌﻤﻞ. ﺁﻳﺪ. ﺍﻳﻤﻦ ﺳﺎﺯﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ . ﺑﺎ ﺗﺰﺭﻳﻖ ﻋﻀﻼﻧﻲ ﻳﺎ ﻭﺭﻳﺪﻱ ﺁﻧﺘﻲ ...
واکسن جدید پنج گانه(پنتاوالان) به برنامه ایمن سازی کودکان اضافه می شود.
www.shmu.ac.ir/index.php?option=com...task...
Translate this page
Nov 12, 2014 - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شاهرود همچنين افزود: واکسن پنتاوالان پس از تصویب کمیته کشوری ایمن سازی،با مساعدت مقام محترم وزارت متبوع ...
آشنایی با انواع واکسن ها و جدول واکسیناسیون کشور ایران : سایت ...
www.pezeshk.us/?p=16010
Translate this page
Apr 15, 2009 - دوام اين نوع ايمني ، طولاني تر از نوع غيرفعال است . ايمن سازي فعال يا واكسيناسيون. واكسيناسيون اقدام بسيارمهم و با ارزشي است كه بوسيله آن با ...
عوارض ايمنسازي واكسيناسيون و چگونگي برخورد با آن (مرجع كامل اطلاعات ...
www.pezeshk.us/?p=8335
Translate this page
Aug 13, 2007 - هدف ايمنسازي حفاظت فرد و جامعه در برابر بيماريهاي قابل پيشگيري با واكسن است . گر چه واكسنهاي مورد استفاده از نظر ميزان اثر بخشي بسيار مورد ...
[PDF]پنتاوالان
www.mahabad.umsu.ac.ir/.../32_433_66_vaksan.pdf
Translate this page
ايمنسازي يكي از شناخته شده ترين وموثرترين روش پيشگيري از بيماري هاي. دوران كودكي ... پيش گيري با واكسن و ارتقاي سالمت كودكان در كشورمان حاصل شده است.
[PDF]ایمن سازی )واکسیناسیون( سالمتی فرزند خود را ... - Care1st Health Plan
https://www.care1st.com/.../keep-your-child-healthy-f...
Translate this page
ایمن سازی باعث می شود بدن نوزاد یا کودک شما از بیماری مصون مباند. بیشتر ایمن سازی ها بصورت واکسن هستند، اما برخی نیز مانند آنهایی. که برای روتاویروس ها هستند ...
Searches related to واکسن و ایمن سازی

جدیدترین برنامه واکسیناسیون کشوری

دستورالعمل واکسیناسیون کشوری 94

برنامه جدید واکسیناسیون کشوری

برنامه واکسیناسیون کشوری 94

جدول جدید واکسیناسیون

دستورالعمل جدید واکسیناسیون

برنامه واکسیناسیون کشوری 1394

برنامه واکسیناسیون کشوری سال 94
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Mashhad, Khorasan Razavi - From your search history - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8202
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 486
  • باردید دیروز : 260
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,951
  • بازدید ماه : 5,013
  • بازدید سال : 56,613
  • بازدید کلی : 2,239,037